Deelprogramma 3.4: Sport en bewegen

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

 

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Sportieve infrastructuur en Sportief kapitaal.

 

 

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

 

Sportieve infrastructuur

  • Sportaccommodaties en -faciliteiten worden optimaal benut. De capaciteit en de faciliteiten sluiten zo veel mogelijk aan op de vraag. Het aanbod sluit zo veel mogelijk aan op de behoeften van sporters.
  • Uitvoeringsagenda (door)ontwikkeling Masterplan Sportvoorzieningen 2037 ontwikkelen;
  • Afronden Beter Benutten Buitensport en doorvertalen naar beleid in het Meerjarenprogramma Sport en Bewegen (MJP);
  • Verbeterproject (sport)vastgoed, herijking van het Meerjaren Onderhoudsprogramma sportaccommodaties.
  • Gelijke afspraken voor de (buiten)sportverenigingen.
  • Afronding van het project nutsvoorzieningen;
  • Zo veel mogelijk gelijk afstemmen beheerplannen buitensportclubs.  
  • De Bewegende Stad: Realiseren van uitdagende sport- en speelplekken en het (her)inrichten van een beweegvriendelijke openbare ruimte.
  • Beweegplekken ontwikkelen, inclusief samenspeelplekken, in afstemming met de gebiedsteams;
  • Uitvoeren Urban Sports Agenda;
  • Doorontwikkelen 2e fase Skatepark Stadspark.

 

Sportief kapitaal

  • Ontwikkelen van bewegingsvaardigheid, sportief leervermogen, sportidentiteit en opdoen van positieve sportervaringen die bij hun motivatie passen.
  • Inzet buurtsportcoaches en vakdocenten bewegingsonderwijs doorontwikkelen;
  • Sport- en cultuurhopper 0 - 100 jaar continueren (3x per jaar).
  • Wegnemen van fysieke, sociale en financiële barrières bij doelgroepen waarbij de sportdeelname achterblijft.
  • Uitvoeren actieplan Sociale Veiligheid;
  • Continueren Volwassenenfonds voor Sport en Cultuur;
  • Continueren Jeugdfonds voor Sport en Cultuur;
  • Het inzetten van de Beweegcoach Inclusief Sporten en Bewegen;
  • Het uitvoeren van Ketenaanpak Valpreventie.
  • Vitaliseren van sportclubs door op maat begeleiding en ondersteuningsprojecten.
  • Starten van clubondersteuning (clubsupport sport050) als vervolg op Sportparkmanagement.
  • Kennis en expertise benutten om talentprogramma’s te verbeteren en deze in te zetten voor versterking van de breedtesport.
  • Ondersteuning 7 Regionale Talentcentra (RTC's), daarnaast ondersteuning van een Paralympisch RTC;
  • Gezamenlijke uitvoering Talenthub Groningen.

 

 

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

% Klanttevredenheid (op basis van klanttevredenheidsonderzoeken) over sportaccommodaties aangaande:

  • Zwembaden en ijsbanen (score)

90%

93%

80%

80%

  • Sporthallen

82%

81%

80%

80%

  • Gymzalen en dojo’s

72%

62%

80%

70%

  • Sportparken

85%

84%

80%

80%

  • Dienstverlening Sport050

75%

-

80%

80%

Aantal bezoekers/ bezettingsgraad van sportaccommodaties aangaande:

  • Zwembaden

375.000

430.000

480.000

480.000

  • IJsbaan

101.000

130.000

135.000

135.000

  • Sporthallen

55%

60%

60%

60%

  • Gymzalen

55%

60%

60%

60%

Beoordeling B-slim activiteiten door deelnemers

8,5

8,0

8,5

8,5

Aantal kinderen dat gebruik maakt van het jeugdfonds sport en cultuur (cijfers sport)

1.151

1.476

1.400

1.400

Aantal volwassenen dat gebruik maakt van het Volwassenenfonds Sport en cultuur (cijfers sport)

895

1.006

900

1.000

% kinderen groep 6 met zwemdiploma

94%

-

90 - 100%

-

Gemiddelde waardering van talenten binnen de RTC’s aangaande de kwaliteit van het talentprogramma

7,6

-

7,6

-

 

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

% Klanttevredenheid (op basis van klanttevredenheidsonderzoeken) over sportaccommodaties aangaande:
· Zwembaden en ijsbanen (score)
· Sporthallen
· Gymzalen en dojo’s
· Sportparken
· Dienstverlening Sport050


Toelichting: sinds seizoen 2021/2022 meten we de klanttevredenheid doorlopend (in plaats van eerdere onderzoeken per type accommodatie).

Aantal bezoekers/ bezettingsgraad van sportaccommodaties aangaande:
Zwembaden
IJsbaan
Sporthallen
Gymzalen


Toelichting: voor sporthallen en gymzalen is een bezetting van 60% optimaal, omdat er tussen 22.30 u en 7.30 u geen verhuur plaatsvindt.

 

Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22