Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkontwikkeling en wijkvernieuwing

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

 

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden College, Gemeenteraad en Griffie en Ombudsman.

 

 

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

 

College, Gemeenteraad en Griffie

  • Doorontwikkeling van de werkwijzen van de raad en ondersteunende (digitale) systemen.
  • Met stevige ondersteuning van de agendacommissie,  doorontwikkeling van de Lange Termijn Agenda van raad en college en het (digitale)  vergadersysteem.
  • Een professioneel ondersteunde, goed geïnformeerde raad en fracties die in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren.
  • Verdere verbetering van het raadsinformatiesysteem, start met voorbereidende werkzaamheden voor raadswisseling in 2026.
  • Aandacht voor het werk van de raad en voor de lokale democratie genereren door ontvangst van diverse groepen op het stadhuis
  • Regelmatige ontvangst van schoolklassen, studenten en andere groepen op het stadhuis (met ondersteuning van raadsleden) om blijvend aandacht te vragen voor het belang van de -lokale- democratie en het werk van de lokale politiek.

 

Ombudsman

  • De burger weet de weg naar de ombudsman te vinden.
  • Werken aan grotere bekendheid van de ombudsman o.a. door:
  • Bekendheid via de media (incl. media op wijkniveau);
  • ontmoetingen met inwoners + organisaties;
  • bijdrage leveren aan maatschappelijk debat (lezingen e.d.);
  • goede(telefonische) bereikbaarheid en laagdrempelig spreekuur;
  • netwerken.
  • De burger voelt zich gehoord naar aanleiding van zijn klacht of uiting van onvrede bij de ombudsman
  • De ombudsman heeft een luisterend oor en bespreekt met de burger en de organisatie wat een volgende stap kan zijn, en zet eventueel acties in gang. De ombudsman communiceert transparant naar beide kanten. Bij een onderzoek past de ombudsman altijd hoor en wederhoor toe.
  • De verbinding tussen de organisatie en de burger is hersteld.
  • De ombudsman kan door een snelle actie of een langer durend onderzoek een stagnerend proces vlottrekken, werken aan wederzijds begrip of een oplossing van een klacht bewerkstelligen. De ombudsman is onpartijdig en onafhankelijk en toetst de gedragingen van de organisatie aan de behoorlijkheidsnormen:
  • Open en duidelijkl
  • Respectvoll
  • Betrokken en oplossingsgerichtl
  • Eerlijk en betrouwbaar.
  • De organisatie geeft blijk van lerend vermogen en implementeert verbeteringen in dienstverlening en behandeling
  • Snelle acties, oordelen en aanbevelingen worden door de ombudsman helder gecommuniceerd naar de organisatie. De ombudsman houdt vinger aan de pols bij de implementatie van de gedane toezeggingen.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22