Deelprogramma 1.3: Wonen

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

01.3

Wonen

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

36.798

57.177

43.899

37.801

36.851

37.108

Baten

25.012

35.107

26.361

22.139

20.241

20.241

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-11.786

-22.070

-17.538

-15.661

-16.611

-16.867

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

1.260

600

600

126

126

126

Totaal onttrekkingen

0

221

32

32

32

32

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-13.046

-22.449

-18.106

-15.756

-16.704

-16.961

Financiële toelichtingen begroting 2025

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025

1.3: Wonen

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2025

43.899

26.361

-17.538

Waarvan intensiveringen 2025

4.153

0

-4.153

Bestaand beleid 2025

39.746

26.361

-13.385

Verschil ten opzichte van 2024

-17.431

-8.747

8.685

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

1.3: Wonen

Lasten

Baten

Intensiveringsmiddelen Wonen

1.775

Beschikbare reguliere intensiveringsmiddelen voor het programma Wonen, waaronder geoormerkte middelen ten behoeve van het actieplan sociale huur.

Meer betaalbare woningen

900

Beschikbare middelen voor de uitvoering van het initiatiefvoorstel 2.500 betaalbare woningen extra in de gemeente Groningen. Dit betreft zowel sociale huur- als betaalbare koopwoningen.
Verschil t.o.v. 2024: Ten opzichte van de vorige begroting is hiervoor 300 duizend euro aanvullend beschikbaar.

Plankosten Stedelijk Investeringsfonds

1.475

Kapitaallasten Stadshavens

1.329

Voor de structurele dekking van de kapitaallasten gebiedsontwikkeling Stadshavens zijn hier middelen begroot.
Verschil t.o.v. 2024: Het kapitaallastenbudget is met 200 duizend euro gestegen conform de meerjarenraming van het SIF. Dit leidt tot hogere lasten van 200 duizend euro.

Leges omgevingsvergunning

10.500

17.200

In dit deelprogramma zijn ook de lasten en baten in verband met het verlenen van een omgevingsvergunning begroot. Voor onder meer personele inzet en kosten van ICT-applicaties hebben we hier middelen begroot.
De baten bestaan vooral uit de begrote legesopbrengsten omgevingsvergunning.

Personele inzet programma Wonen

2.200

Toezicht en handhaving Wonen (VTH)

1.700

Dit betreft met name personele inzet voor toezicht en handhaving.

Routekaart verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed (Vastgoed)

1.500

Voor de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed van de gemeente Groningen hebben we hier middelen begroot.

Implementatie Omgevingswet

250

Structureel budget voor de implementatie van de Omgevingswet.
Verschil t.o.v. 2024: In de vorige begroting is incidenteel aanvullend 800 duizend euro beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Omgevingswet. In deze begroting nemen we de middelen niet meer op en leidt dit tot een lastendaling van 800 duizend euro.

Bijzondere woonvormen

500

300

Begrote middelen voor bijzondere woonvormen. Dit gaat onder meer om woonwagenlocaties, woonschepen, nomaden en incidenteel ook andere vormen van bijzonder wonen (krakers, vluchtelingen, etc.). De medewerkers worden op verschillende gebieden ingezet worden voor o.a. advies. Daardoor kunnen de salariskosten van de medewerkers en de diverse overige kosten niet volledig worden doorberekend in de huur.

Programma Groningen Geeft Energie

2.275

Deze intensiveringsmiddelen zetten we in voor de onderdelen Groningen Geeft Energie, Gebouwde omgeving en hernieuwbare energie en energieoplossingen.
Verschil t.o.v. 2024: Vanuit het coalitieakkoord is in de vorige begroting incidenteel 4 miljoen euro extra beschikbaar gesteld. In deze begroting vervallen deze middelen. Dit leidt tot een lastendaling van 4 miljoen euro.

Volkshuisvestingsfonds

1.700

1.200

Vanuit het Volkshuisvestingsfonds is 10,5 miljoen euro toegekend. Deze middelen zijn bestemd voor het isoleren van woningen van particuliere eigenaren, specifiek gericht op  de wijken Paddepoel, Vinkhuizen en Selwerd.
In 2025 verwachten wij 1,7 miljoen euro te besteden. Van deze 1,7 miljoen euro is reeds 500 duizend euro begroot. Dit is de cofinancieringsbijdrage van de gemeente Groningen aan dit project.

Klimaatakkoord

3.500

3.500

Vanuit het Klimaatakkoord hebben we rijksmiddelen ontvangen en begroot.

Energiearmoede

1.000

1.000

Vanuit het Rijk hebben we 7,2 miljoen euro ontvangen voor de aanpak van energiearmoede. In 2025 hebben we van de beschikbare middelen 1 miljoen euro in de begroting opgenomen. Deze middelen zetten we onder meer in voor energiecoaches, energieadviseurs en kleine energiebesparende maatregelen.
Verschil t.o.v. 2024: In 2025 verwachten we minder middelen in te zetten. Naar verwachting zal een deel van de maatregelen uit onze aanpak gaan vallen onder Nij Begun. Dit leidt tot zowel lagere lasten als baten van 3,5 miljoen euro.

Lokale aanpak isolatie

1.500

1.500

In 2024 heeft de gemeente Groningen vanuit het Rijk 2,9 miljoen euro ontvangen als specifieke uitkering voor de lokale aanpak isolatie. In 2025 verwachten wij hiervan 1,5 miljoen euro te gaan besteden.
Verschil t.o.v. 2024: In 2024 hebben wij hiervoor 500 duizend euro begroot. Dit leidt tot een baten- en lasten verhoging van 1 miljoen euro.

Duurzaamheid

2.200

Voor reguliere taken duurzaamheid hebben we hier personeelslasten begroot.

Bedrijfsvoering Stadsontwikkeling

2.000

De nieuwe BBV notitie overhead (december 2023 ) is van kracht vanaf begroting 2025. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat lasten en baten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de taakvelden en deelprogramma’s. Als gevolg hiervan is er een verschuiving van bedrijfsvoeringslasten van deelprogramma 4.4 Overhead en ondersteuning organisatie naar dit deelprogramma.

Overige verschillen t.o.v. 2024

Bouwimpuls: In de begroting 2024 hadden we incidenteel middelen opgenomen vanuit de regeling Startbouwimpuls. In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot een verlaging van zowel de lasten als de baten van ca. 1,7 miljoen euro.

Flexwonen: In de begroting 2024 was de gemeentelijke bijdrage voor de realisatie van flexwoningen opgenomen. In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot een verlaging van de lasten van 4,5 miljoen euro.

Proxima: Voor de ontwikkeling van het nieuwe studentencomplex Proxima op Zernike Campus hebben we in de begroting 2024 rijksmiddelen opgenomen. In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot een verlaging van zowel de lasten als de baten van 2 miljoen euro.

Verkoop warmtenet: In de vorige begroting hadden we de effecten begroot met betrekking tot de verkoop van het distributienet Selwerd-Zuid aan WarmteStad. In deze begroting nemen we deze effecten niet meer op. Dit leidt tot een daling van zowel de lasten als de baten van 2,3 miljoen euro.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.3

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025

Intensivering

I/S

Dekking

5

Omgevingswet

1.153

S

3

Energietransitie ambitie CO₂-neutraal 2035

3.000

I

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22