Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

 

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Ondermijning steviger aanpakken, Digitaal veilig(er) Groningen, Maatschappelijke onrust en polarisatie, Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg, Veilige en leefbare omgeving en Crisisbeheersing en brandveiligheid.

 

 

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

 

Ondermijning: aanpakken en voorkomen

We bestrijden de invloed van georganiseerde criminaliteit op onze lokale samenleving

 

  • We intensiveren onze inzet van bestuurlijke controles samen met onze handhavingspartners.
  • We experimenteren met de inzet van bestuurlijke trajecten om straathandel in drugs te verminderen.
  • We controleren met de Pandenbrigade op de naleving van vergunningen en bestemmingsplan.
  • We starten een bestuurlijk traject na het aantreffen van drugs in panden.
  • We brengen het wietexperiment volledig tot uitvoering. In coffeeshops zien we alleen aanbod van gereguleerde telers.

We verstevigen onze informatiepositie

  • Samen met netwerkpartners pakken we ondermijningscasuïstiek aan en  participeren we in fenomeenonderzoeken.

We bouwen aan een weerbare interne organisatie en samenleving

  • We intensiveren de integriteitstoetsen (Wet Bibob) richting partijen die met de gemeente een relatie willen aangaan. We gaan de wet toepassen op de inkoop van zorg in het sociaal domein.
  • We maken inwoners bewust van signalen van ondermijning en moedigen hen aan om verdachte activiteiten te melden.
  • We bouwen door aan een netwerk met relevante partijen om vermenging van onder- en bovenwereld tegen te gaan.
  • We verstevigen onze inzet op de thema’s vastgoed, drugshandel- en productie, mensenhandel en zorg. We zetten specifiek in op de buitengebieden, de noordelijke wijken en de zorgsector.
  • Samen met het Platform Veilig Ondernemend Groningen ontwikkelen we onze publiek private samenwerking door.

We pakken ondermijning regionaal aan, omdat criminaliteit zich niet aan gemeentegrenzen houdt

  • We werken in regionaal verband samen aan bewustwording en weerbaarheid in de regio.
  • We zetten een regionaal werkend interventieteam op.
  • We werken aan de harmonisering van regelgeving en beleid.
  • We maken bestuurlijke afspraken met gemeenten, waterschappen en provincie over ambitie en aanpak van ondermijning in de ‘Groningse norm’.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

Integrale controles ondermijning

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

4

8

8

8

 

Jeugd en Veiligheid: perspectief bieden en grenzen stellen

We versterken (vroeg)signalering in de wijken, op scholen en in de online wereld waardoor we eerder en beter zicht krijgen op risicojongeren

  • We signaleren risico- of zorgwekkend gedrag in de wijken zo vroeg mogelijk  door de ketenaanpak te versterken en door het inzetten van jongerenwerkers en jeugdboa’s.
  • We ontwikkelen een aanpak ter bevordering van de veiligheid in en rond scholen, samen met de betrokken netwerkpartners. We besteden aandacht aan thema’s als drugs, wapenbezit, de online leefwereld en online criminaliteit.
  • We investeren in meer zicht op de online wereld en richten ons ook op online interventies.

We verstevigen de weerbaarheid van jongeren en jongvolwassenen en voorkomen dat zij in aanraking komen met of verleid worden door het criminele circuit

  • We versterken de weerbaarheid van jongeren, bijvoorbeeld binnen de eerdergenoemde aanpak veiligheid in en rond scholen.
  • We zetten specifiek in op het herkennen en omgaan met jeugd met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) en onderzoeken met onze ketenpartners hoe we deze doelgroep kunnen bedienen.

We pakken onze zwaardere doelgroep aan en voorkomen dat deze risicojongeren doorgroeien in de criminaliteit en opnieuw misdaden plegen

  • We ontwikkelen samen met onze ketenpartners een intensieve persoonsgerichte aanpak voor de zwaardere doelgroep jeugd verder door.

 

 

Zorg en Veiligheid: maatwerk en verbinding

We zorgen voor een sluitend vangnet voor mensen met onbegrepen en risicovol gedrag. Bij (complexe) casuïstiek is het duidelijk wie op welk moment regie voert

  • Samen met onze ketenpartners hebben we een gedeelde visie op hoe we de doelgroep personen met onbegrepen gedrag met een veiligheidsrisico bedienen. Met aandacht voor taal, cultuur en vertrouwen tussen betrokken partijen.
  • Met een domeinoverstijgende aanpak (Grip op Onbegrip) van zorgwekkende signalen en proactief handelen willen we escalatie voorkomen. We werken samen met partners aan het voorkomen, (vroeg)signalering, de inzet van de juiste hulp en het bieden van perspectief voor mensen met onbegrepen en risicovol gedrag.
  • We werken volgens de AVE-methodiek zodat duidelijk is wanneer opgeschaald of afgeschaald wordt en rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn.

We zetten een gerichte aanpak op voor personen met onbegrepen gedrag met een veiligheidsrisico waarin preventie en vroegsignalering centraal staan

  • We signaleren problematiek in een vroeg stadium, in onze stedelijke vroegsignalersingsoverleggen. We zorgen voor een stedelijk dekkend en werkend netwerk van deze overleggen.
  • We ontwikkelen vanuit Grip op Onbegrip een pilot straattriage en verlengde aandacht door straat- en buurtcoaches.
  • We zetten extra in op het weerbaar maken van onze kwetsbare inwoners, bijvoorbeeld door bewustzijn te creëren onder professionals en in te zetten op het thema digitale veiligheid.
  • We doen voortdurend onderzoek naar effectieve interventies en de implementaties daarvan om de veiligheid en het welzijn van individuen en de samenleving als geheel te waarborgen.
  • Bij incidenten zorgen we dat nazorg goed geregeld is en bieden we perspectief.

We bestrijden en voorkomen woonoverlast

  • We zorgen voor een effectieve aanpak en zorgen voor een stevige verbinding tussen het Meldpunt Overlast en Zorg en het veiligheidsdomein, binnen de financiële mogelijkheden die er zijn.

We zetten een gerichte aanpak op om proactief te kunnen handelen bij signalen van polarisatie en radicalisering

  • We ontwikkelen een gerichte aanpak samen met partners en bevorderen het signalerend vermogen van professionals.
  • We onderzoeken de mogelijkheden om de inzet van BOUNCE te verbreden.

 

Veilige en leefbare wijken: gebiedsgerichte aanpak

We verminderen overlast en criminaliteit en verbeteren de veiligheidsbeleving in wijken door veiligheid en leefbaarheid te verbinden aan fysieke en sociale ontwikkelingen

  • We verstevigen de samenwerking met andere gebiedsgerichte inspanningen, zoals de gemeentelijke gebiedsteams, wijkvernieuwings- en stadsontwikkelingsprojecten en richten ons op het voorkomen van veiligheidsproblematiek.
  • We vergroten de meldingsbereidheid van inwoners, verstevigen onze informatiepositie en gaan actief aan de slag met signalen. Bijvoorbeeld door in te zetten op communicatie.
  • We ontwikkelen onze stratenaanpak door. Zo creëren we in nauwe samenwerking met partners extra aandacht in straten en buurten die een extra impuls nodig hebben.

We zetten inwoners en hun omgeving centraal door zichtbaar en aanspreekbaar te zijn in de wijk en actief aan de slag te gaan met signalen

  • We zetten specialistische boa’s in bij complexer wordende overlastproblematiek.
  • Onze handhavers zetten in op het verstevigen van contacten met inwoners in de wijken, bijvoorbeeld door de inzet van een container waar zij met elkaar in gesprek gaan.
  • We onderzoeken hoe boa’s ingezet kunnen worden voor het thema digitale veiligheid.
  • We onderzoeken de mogelijkheid om het doen van aangifte toegankelijker te maken.

We voorkomen veiligheids- en leefbaarheidsproblematiek door er vroeg bij te zijn en intensief samen te werken met onze netwerkpartners

  • We implementeren de inzet van een VeiligheidsEffectRapportage (VER) om bij het ontwerp en beheer van de publieke ruimte veiligheidsrisico’s in te schatten en daarop maatregelen te nemen.
  • We pakken casuïstiek met een risico voor de openbare orde in een zo vroeg mogelijk stadium op, in samenwerking met hulp- en zorgverlenende partijen.

We werken aan de weerbaarheid van onze inwoners

  • We ontwikkelen een handelingsperspectief voor buurtbewoners die geconfronteerd worden met de gevolgen van mensen met onbegrepen- en risicovol gedrag (Grip op Onbegrip).
  • We zetten in op digitaal weerbare inwoners die weten hoe ze hun digitale middelen kunnen beschermen en digitale criminaliteit beter herkennen en melden.
  • De wijkagent en wijkboa hebben, met name in de noordelijke wijken, een cruciale rol te vervullen. We maken daarom van de wijkagent en wijkboa een duidelijke prioriteit. De samenwerking tussen de wijkboa en wijkagent stimuleren we.
  • Na een incident met veel impact in buurten en wijken coördineren of regisseren we (multidisciplinaire) hulp en nazorg rondom slachtoffers en betrokkenen.

We zorgen ervoor dat evenementen en demonstraties veilig verlopen

  • We bereiden grote demonstraties en grote of risicovolle evenementen zorgvuldig voor en dragen bij aan een veilig verloop van betaalde voetbalwedstrijden. Deze verantwoordelijheid ligt niet alleen bij gemeenten maar ook bij organisatoren en bezoekers.

 

Crisisbeheersing en brandveiligheid

  • We dragen bij aan een gemeenschappelijke regeling (Veiligheidsregio Groningen ) voor de brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
  • De brandweertaak is volledig geregionaliseerd bij de Veiligheidsregio Groningen.
  • Verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor personeel en materieel liggen bij dit samenwerkingsverband.

 

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners


Toelichting:
De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen.  Een onderdeel van deze actie-en interventiegerichte aanpak zijn integrale controles in samenwerking met ketenpartners. Deze controles spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. Daarnaast vergroten we met de integrale controles ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. Ketenpartners waarmee we deze controles uit kunnen voeren zijn bijvoorbeeld: Politie, Belastingdienst en de Nederlandse Arbeidsinspectie.

 

Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

 

 

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22