Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Relevante ontwikkelingen

Relevante ontwikkelingen

 

  • We investeren langjarig in goede en duurzame schoolgebouwen die een centrale rol in de wijk vervullen. Hiertoe is in mei 2024 het Scholenplan Gro Up – actualisatie 2024-2039 door de raad vastgesteld. Ook het Ambitiedocument (door)ontwikkeling sportvoorzieningen 2037, van belang voor de binnensportaccomodaties, is door de raad vastgesteld.
    Het Scholenplan biedt gemeente en de schoolbesturen de mogelijkheid om strategisch te sturen op en met onderwijshuisvesting. We sturen niet alleen op de fysieke kant van de onderwijshuisvesting, zoals de capaciteit en kwaliteit van de gebouwen. We sturen met de inzet van onderwijshuisvesting ook op het vergroten van de kansengelijkheid, het tegengaan van de (onderwijs)segregatie en het behalen van de doelstellingen uit de onderwijsagenda.
    De ambities in sport en bewegen maken een verbetering van de kwaliteit en uitbreiding van de capaciteit van de gymzalen en andere binnensportaccommodaties noodzakelijk. Daarvoor is de uitvoering van het Integraal toekomstperspectief accommodaties bewegingsonderwijs en binnensport (IABB) vastgesteld en gekoppeld aan de uitvoering van het Scholenplan Gro Up. We optimaliseren daarmee de afstemming tussen onderwijs en bewegingsonderwijs, verbeteren o.a. de akoestiek in gymzalen, verduurzamen onderwijsgebouwen en dragen hiermee bij aan de klimaatdoelstellingen.
  • Voor 2025 was de invoering van de Wet “Van School naar duurzaam werk” voorzien. De beoogde inwerkingtreding is echter vooruitgeschoven naar 1 januari 2026. Doel is een doorlopende aanpak van school naar werk voor jongeren tot 27 jaar. Voor het Doorstroompunt betekent dit een uitbreiding van de doelgroep (tot 27 jaar in plaats van 23 jaar). De middelen voor het Doorstroompunt worden verdeeld op basis van een nieuw verdeelmodel van het CBS.
  • Bij leerplicht is er landelijk een verschuiving gaande van leerplicht naar leerrecht en van schoolafwezigheid naar schoolaanwezigheid. De wettelijke verankering hiervan valt in 2025 nog niet te verwachten. Wel gaan we in 2025 samen met het onderwijs onderzoeken in hoeverre we de focus in de praktijk alvast kunnen verleggen.
  • Het Alfa-college en Noorderpoort, de twee aanbieders van volwasseneneducatie in de gemeente Groningen, hebben het educatieaanbod van beide instellingen gebundeld. Het volledige aanbod wordt vanaf 2024 onder de vlag van het Alfa-college uitgevoerd. Ook de Taalhuizen in de gemeente Groningen worden door het Alfa-college bemenst en aangestuurd.
  • De decentralisatie-uitkering “Tel mee met taal” voor coördinatie van de aanpak van laaggeletterdheid en het uitvoeren van het Regionale Plan van Aanpak laaggeletterdheid wordt vanaf 2025 verlaagd en vanaf 2026 gestopt.  Dit heeft gevolgen voor het al dan niet voortzetten van regionale initiatieven, zoals de werkgeversaanpak en wervingsactiviteiten voor de taalhuizen en volwasseneneducatie. Dit maakt het moeilijker om het beoogde aantal deelnemers voor 2025 te bereiken.

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22