Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Onderwijskansen en onderwijshuisvesting en Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
---|
1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting |
Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie |
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit. | - Uitvoeren van de 17 onderwerpen zoals opgenomen in de uitvoeringsagenda van het Maatschappelijk Akkoord, met daarin bestaande programma’s zoals de brugfunctionaris en de verlengde schooldag en nieuwe onderwerpen zoals uniforme afspraken over de aanmeldprocedure in het primair onderwijs, schoolkosten en onder- en overadvisering.
- Samenstellen van de uitvoeringsagenda van 2026.
- Organiseren van de vierde conferentie sociale inclusie voor alle partners.
|
---|
OAB (onderwijsachterstandenbeleid) & VVE (voor- en vroegschoolse educatie) | |
Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in. | - Doorontwikkeling van het kennisnetwerk "Jonge Kind" ten behoeve van de deskundigheidsbevordering van de beroepskrachten.
- Verder vormgeven van de doorgaande ontwikkellijn tussen kinderopvang en basisonderwijs.
- Versterken van de relatie met andere beleidsontwikkelingen zoals Kansrijke Start en “Kansrijke Wijk; Jonge Kind”.
- Met het pilotproject JoKi (Jonge Kind) in specifieke wijken inzetten op een groter vve-bereik door inzet consultatiebureau en voorschoolse brugfunctionaris, door versterking rol van de huiskamers en door extra handen in de onderbouw van het basisonderwijs.
|
---|
Verlengde schooldag (VSD) | |
---|
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in. | Aanbieden van extra aanbod naast het reguliere onderwijscurriculum, met de volgende ontwikkeldoelen: - Duurzaam verankeren van programma’s bij de deelnemende scholen en opschaling meer deelnemende kinderen.
- Visie van de school tot uitdrukking laten komen in activiteiten.
- Koppelen van rollen, zoals wijkprojectleider, brugfunctionaris en schoolcoördinator.
- Brugfunctionarissen actiever betrekken.
- Geïntegreerd werken met de kinderopvang.
- Scholing van aanbieders ten aanzien van pedagogische en didactische kwaliteiten.
- Meer verbinding met de wijk, o.a. vanuit de wijkplannen. Aanbieders vanuit de wijk aantrekken.
- Ouderparticipatie vergroten.
- Ontwikkelen van een lange termijn visie op meer onderwijstijd en VSD-activiteiten onder schooltijd.
|
---|
Volwasseneneducatie | |
---|
Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen). | Met ons beleid voor volwasseneneducatie richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. - Aanbieden van leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk).
- Zorgen voor een laagdrempelig taalaanbod via de Taalhuizen.
- Als contactgemeente verzorgen van de inkoop van educatie voor alle gemeenten in de arbeidsmarktregio.
|
---|
Onderwijshuisvesting | |
---|
Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij een goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden. | Uitvoeren van het Scholenplan Gro Up, actualisatie 2024-2039. - Start van trajecten op de Wegwijzer (Selwerd); Suikerzijde; OPDC Rebound (Kapteijnlaan); Maartenscollege + ISG + GSV (Haren); sws Meeroevers (Meerstad); Montessori Vaklyceum (De Wijert); Karrepad (1955 deel, Korreweg-Indische Buurt); Nassauschool (Oranjebuurt); Quintusschool (Glimmen); Meerstad Eemskanaalzone.
- Oplevering van de Bisschop Bekkersschool met gymzaal (Paddepoel) en de Brinkschool met gymzaal (Haren).
- Uitvoering onderzoek capaciteit omgeving De Held (Vinkhuizen, Gravenburg, Reitdiep), Stadshavens (Oosterpoort, Oosterpark).
- Uitvoering locatiestudies: Augustinuscollege, Gomarus College, Parcival, Vrije School, Erasmusschool, Noorderbasis en Beijum.
Daarnaast besluit de raad jaarlijks in december over het Programma onderwijshuisvesting voor het komende jaar. In dit Programma lichten we de actualisatie van het jaar 2025 nader toe. |
---|
Bewegingsonderwijs | |
---|
De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig. | Uitvoeren van het Ambitiedocument (door)ontwikkeling sportvoorzieningen 2037. - Opstellen van een uitvoeringsprogramma waarin met name voor de binnensportaccommodaties intensieve afstemming met het IABB en het Scholenplan Gro Up plaats vindt.
|
---|
2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer |
Voortijdig schoolverlaten (VSV) | |
---|
Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma. | - Leerplichtambtenaren en doorstroomcoaches van het Doorstroompunt spreken dagelijks met jongeren, ouders en ketenpartners om schoolverzuim en schooluitval te voorkomen. De leerplichtambtenaren doen dit op het PO en VO en de doorstroomcoaches op het MBO. Als jongeren toch uitvallen krijgen ze begeleiding bij het zoeken naar een passend vervolg.
- In 2025 maken we samen met de regiogemeenten, het onderwijs en de arbeidsmarktregio een nieuw plan voor de regionale aanpak VSV. Dit plan dienen we, nadat het bestuurlijk is vastgesteld, in bij het ministerie OCW. Hierbij gaan we uit van de nieuwe Wet “Van school naar duurzaam werk”. De uitvoering van dit plan start in september 2025.
- We voeren alle wettelijke en niet-wettelijke taken uit die voortvloeien uit de leerplichtwet, de ambtsinstructie en het Thuiszitterspact (mits deze is verlengd in 2024). Waar mogelijk sluiten we aan bij het gebiedsgericht werken en gemeentelijke programma’s en projecten die qua doelstelling raakvlakken hebben met de doelstelling van leerplicht en Doorstroompunt.
|
---|
Aansluiting jeugdhulp-onderwijs | |
---|
Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk i s. | We bieden een preventief integraal passend aanbod van onderwijs, ondersteuning en zorg, dat tot stand komt in samenhang tussen de onderwijspartners, de gemeente, de Jeugdgezondheidszorg, de basis jeugdhulp/WIJ, de jeugdhulpaanbieders en de ouders. We doen dit door: - Het bieden van collectieve ondersteuning in de school, om individuele zorgtoewijzingen te verminderen en kinderen in staat te stellen aan het onderwijs te kunnen blijven deelnemen en zo thuiszitten te voorkomen.
- Het tegengaan van vrijstelling onder artikel 5a van de leerplichtwet.
- Het verstevigen van de kindteams PO, doorontwikkeling AOJ-teams VO (aansluiting onderwijs-jeugdhulp) en versterken School als Wijk MBO.
- Het aanbieden van algemene preventieve voorzieningen en het versterken van het pedagogisch klimaat op de scholen en wijken.
- Het bieden van ondersteuning aan leerkrachten ten aanzien van pedagogische en didactische kwaliteiten.
- Inzetten op inclusie en normaliseren: niet elke kwetsbaarheid/ moeilijkheid problematiseren of voorzien van label. Inzetten op acceptatie van ‘vallen en opstaan in opvoeden en opgroeien’.
|
---|
Leerlingenvervoer | |
---|
Alle kinderen kunnen de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school bezoeken. | - We regelen leerlingenvervoer voor kinderen die hier volgens de verordening van de gemeente Groningen gebruik van kunnen maken.
- We breiden het aantal meerjarige beschikkingen verder uit: voor deze kinderen hoeft niet elk jaar opnieuw een aanvraag ingediend te worden.
- We participeren in de voorbereidingen voor de nieuwe aanbesteding Publiek Vervoer, onderdeel leerlingenvervoer.
|
---|
Prestatie indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Beoogd 2024 | Beoogd 2025 |
---|
- Het percentage doelgroeppeuters dat na deelname aan een vve-programma doorstroomt naar het basisonderwijs met een leeftijdsadequaat niveau (geen geconstateerde achterstand) op de ontwikkelingslijnen taal en rekenen.
| - | - | Minimaal 75% | Minimaal 75% |
---|
- Het percentage doelgroepkleuters dat na deelname aan een vve-programma doorstroomt naar groep 3 met een leeftijdsadequaat niveau (geen geconstateerde achterstand) op de ontwikkelingslijnen taal en rekenen.
| - | - | Minimaal 75% | Minimaal 75% |
---|
- % doelgroepkleuters waarbij de ontwikkelingslijn taal en rekenen bij instroom groep 3 gelijk of beter is ten opzichte van de instroom groep 1.
| - | - | Minimaal 75% | Minimaal 75% |
---|
Overige indicatoren |
- % Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE
(% van het totaal aantal VVE-kinderen) | - | 81% | Toename | Toename |
---|
- Aantal scholen dat een verlengde schooldag aanbiedt
| 19 | 22 | 28 | Toename |
---|
- % Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)
| 84,2% | 72,2% | Toename | Toename |
---|
- Aantal scholen met een brugfunctionaris
| 17 | 20 | 20 | 24 |
---|
Aantal deelnemers taalhuizen
Aantal deelnemers Volwasseneneducatie
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
---|
Het percentage doelgroeppeuters dat na deelname aan een vve-programma doorstroomt naar het basisonderwijs met een leeftijdsadequaat niveau (geen geconstateerde achterstand) op de ontwikkelingslijnen taal en rekenen.
Toelichting: Nieuwe indicator vanaf 2024. |
---|
Het percentage doelgroepkleuters dat na deelname aan een vve-programma doorstroomt naar groep 3 met een leeftijdsadequaat niveau (geen geconstateerde achterstand) op de ontwikkelingslijnen taal en rekenen. Toelichting: Nieuwe indicator vanaf 2024.
|
---|
% doelgroepkleuters waarbij de ontwikkelingslijn taal en rekenen bij instroom groep 3 gelijk of beter is ten opzichte van de instroom groep 1. Toelichting: Nieuwe indicator vanaf 2024 |
---|
% Kinderen dat gebruik gemaakt heeft van VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen) Toelichting: Nieuwe wijze van registratie vanaf 2023. |
---|
Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.