Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

03.2

Onderwijs

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

39.486

44.077

44.556

43.510

44.121

44.609

Baten

14.874

13.806

16.162

13.536

14.053

14.132

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-24.612

-30.271

-28.394

-29.974

-30.068

-30.477

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3.044

4.575

6.454

7.331

8.779

13.241

Totaal onttrekkingen

814

990

13.531

7.044

6.544

6.544

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-26.842

-33.856

-21.317

-30.261

-32.303

-37.174

Financiële toelichtingen begroting 2025

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025

3.2: Onderwijs

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2025

44.556

16.162

-28.394

Waarvan intensiveringen 2025

10

0

-10

Bestaand beleid 2025

44.546

16.162

-28.384

Verschil ten opzichte van 2024

469

2.356

1.887

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

3.2: Onderwij s

Lasten

Baten

Onderwijshuisvesting

20.400

3.800

De gemeente heeft een wettelijke plicht om te voorzien in de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs en in accommodaties voor bewegingsonderwijs. De begrote lasten betreffen met name afschrijvingen, rente, onderhoud, energie en verzekeringen. De baten bestaan met name uit huurgelden (2,3 miljoen euro), doorberekende kosten (1,1 miljoen euro) en doorberekende rente over beklemde reserves (0,3 miljoen euro).
We begroten voor 2025 1,2 miljoen euro minder aan lasten. In 2024 waren de lasten 1,8 miljoen euro hoger door de verplaatsing van tijdelijke lokalen van de Groene Wei. Daarentegen zijn er in 2025 hogere lasten door de ingebruikname van de nieuwbouw IKC Groene Wei (0,6 miljoen euro).

Onderwijskansen

13.800

7.200

Wij zetten het begrote bedrag onder meer in voor de verlengde schooldag, voorschoolse educatie, taalinterventies, talentontwikkeling en kwaliteitsbewaking kinderopvang. De baten zijn de rijksmiddelen die we ontvangen in het kader van voorschoolse educatie (3,4 miljoen euro) en taalinterventies (1,0 miljoen euro). Daarnaast ontvangen wij van het rijk de SPUK Kansrijke Wijken (2,8 miljoen euro).
Ten opzichte van de begroting 2024 nemen baten en lasten toe met 2,1 miljoen euro. Enerzijds is er een toename van 2,8 miljoen euro door de SPUK Kansrijke Wijken. In 2024 is deze SPUK niet in de primaire begroting verwerkt maar later toegevoegd omdat de hoogte van het bedrag nog niet bekend was. Anderzijds er is een afname van 0,7 miljoen euro doordat incidentele middelen van 2024, namelijk een ontvangst van 0,7 miljoen euro van het COA voor aanpassing huisvesting asielzoekers, niet beschikbaar zijn in 2025.

Volwasseneneducatie

3.400

3.400

De gemeente Groningen coördineert het regionale educatiebeleid en functioneert daarbij als contactgemeente. Het begrote bedrag zetten wij in ten behoeve van leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden via ROC's. Voor dit programma ontvangen wij een specifieke uitkering van het rijk (SPUK) van 3,4 miljoen euro.

Natuur- en duurzaamheidseducatie

1.300

Via het centrum voor Natuur- en Duurzaamheid Educatie zetten wij 1,3 miljoen euro in om kinderen kennis te laten maken met natuur en duurzaamheid. De inzet van deze middelen sluit aan bij beleidsdoelen in deelprogramma 2.1 (kwaliteit leefomgeving).

Voortijdig schoolverlaten (VSV)

2.600

1.600

Wij zetten de begrote middelen in om verzuim en voortijdig schoolverlaten (VSV) te voorkomen en voor overige leerlingenzaken. Wij ontvangen van het rijk 0,9 miljoen euro omdat wij de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaters uitvoeren en 0,3 miljoen euro aan VSV middelen. Voor VSV ontvangen wij daarnaast 0,4 miljoen euro aan bijdragen van regionale gemeenten.
Ten opzichte van 2024 hebben we voor het doorstroompunt 0,6 miljoen euro lagere lasten begroot omdat de decentralisatie uitkering jeugd tbv VSV vanaf 2025 is beëindigd. Deze middelen worden in de rijksbegroting toegevoegd aan het budget van de contactgemeente. Omdat wij hiervoor nog geen formele beschikking hebben ontvangen, hebben we de middelen nog niet opgenomen in de begroting 2025.   

Leerlingenvervoer

2.700

Voor kinderen die vanwege bijzondere omstandigheden niet zelfstandig naar school kunnen reizen, bieden wij leerlingenvervoer aan (eigen vervoer en aangepast vervoer). Dit is een wettelijke onderwijstaak van de gemeente.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

3.2

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025

Intensivering

I/S

Dekking

40

Accres gesubsidieerde instellingen

10

S

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22