Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

03.3

Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

342.821

344.762

368.588

361.040

368.274

379.235

Baten

29.808

20.602

15.518

14.578

13.074

13.091

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-313.013

-324.160

-353.070

-346.462

-355.200

-366.144

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

6.049

8.375

0

0

400

400

Totaal onttrekkingen

4.412

7.872

5.306

56

56

56

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-314.650

-324.663

-347.764

-346.406

-355.544

-366.488

Financiële toelichtingen begroting 2025

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025

3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2025

368.588

15.518

-353.070

Waarvan intensiveringen 2025

9.616

221

-9.395

Bestaand beleid 2025

358.972

15.297

-343.675

Verschil ten opzichte van 2024

14.210

-5.305

-19.515

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversitei t

Lasten

Baten

Sociaal-culturele en welzijnsinstellingen

8.200

300

We hebben 6,4 miljoen euro begroot voor de ondersteuning van sociaal-culturele organisaties zoals dorpshuizen en buurt- en wijkcentra. Ten aanzien van het gemeentelijke vastgoed hebben we 1,8 miljoen euro begroot voor kapitaallasten, energie, onderhoud en verzekeringen. We ontvangen 0,3 miljoen euro aan huuropbrengsten en doorberekende faciliteiten.

Bevorderen sociale samenhang en leefbaarheid

7.400

We zetten de middelen onder andere in voor mantelzorg, maatschappelijke dienstverlening, bewonersorganisaties en vrijwilligerswerk.

Positief opgroeien en innovatie jeugd

2.500

900

Positief Opgroeien is het beleidskader van waaruit wij preventief inzetten op gezond, kansrijk en veilig opgroeien van kinderen en jongeren. We hebben hiervoor (inclusief School als Wijk) 2,5 miljoen euro begroot. We ontvangen hiervoor diverse bijdragen, onder meer 0,7 miljoen euro uit de regio voor School als Wijk.
Ten opzichte van de begroting 2024 worden onder dit kopje 1,8 miljoen euro lagere lasten vermeld. Vanwege wettelijke voorschriften op het gebied van administratieve inrichting (indeling taakvelden IV-3) is de rubricering van budgetten uit de kadernota Positief Opgroeien aangepast. Diverse budgetten zijn ondergebracht bij andere onderdelen binnen deelprogramma 3.3 of verschoven naar andere deelprogramma's.   

Diversiteitsbeleid

1.100

Wij zetten het begrote bedrag met name in voor de activiteiten van onze vaste uitvoeringspartners van de diversiteitsagenda.

Gezondheidszorg

12.800

2.100

Het merendeel van het begrote bedrag heeft betrekking op de inwonersbijdrage GGD (8,1 miljoen euro). De rest van de gelden zetten we onder meer in voor rijksvaccinatie, forensische geneeskunde, kansrijke start, mentale gezondheid, healthy ageing, B-slim, SPUK GALA en uitvoeringskosten gezondheid.
In de meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg is rekening gehouden met noodzakelijke investeringen in de bedrijfsvoering van de GGD en met een indexatie van 6,41%. Daardoor stijgen de lasten in 2025 met 0,6 miljoen euro. Daarentegen nemen lasten met 0,3 miljoen euro af. De intensiveringsmiddelen Mentale gezondheid (0,2 miljoen euro) en Aansluiting programma opgroeien in een kansrijke omgeving  (OKO 0,2 miljoen euro) zoals opgenomen in de begroting 2024 zijn in 2025 niet in de bestaande begroting opgenomen. Deze zijn opgenomen in de intensivering Preventie en transformatie jeugdzorg van 2025 (zie hiervoor de lijst intensiveringen). Voor Kansrijke Start daarentegen is de intensivering zoals opgenomen in de begroting 2024 met 0,1 miljoen euro verhoogd in 2025.

Jeugd

99.100

We zetten de middelen grotendeels in voor de jeugdhulp die we inkopen via de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) en voor de basisjeugdhulp die wordt uitgevoerd via WIJ Groningen. Daarnaast zetten we middelen in voor ondersteuning jeugd en gezin, PGB 18+ en uitvoeringskosten.
Per saldo zijn de lasten voor jeugdhulp 1,1 miljoen euro hoger dan in de begroting 2024 en de baten 4,8 miljoen euro lager. Enerzijds nemen lasten toe met 5,9 miljoen euro, vooral als gevolg van 4 miljoen euro extra nominale compensatie in de begroting 2025. Daarnaast hebben we extra middelen ontvangen via de meicirculaire 2024 en houden we rekening met de verwachte ontwikkeling in het meerjarenbeeld vanuit voorgaande begrotingen. Anderzijds nemen baten en lasten met 4,8 miljoen euro af doordat twee specifieke uitkeringen nog niet in de begroting 2025 zijn verwerkt. Dit betreft de SPUK Vastgoedtransitie jeugdhulp (1,6 miljoen euro in 2024) en de SPUK Instandhouding en doorontwikkeling expertisecentra jeugdhulp 2023-2025 (3,1 miljoen euro in 2024). We verwerken deze in de begroting 2025 zodra de hoogte ervan bekend is.

Beschermd Wonen

79.700

1.500

Via de centrumregeling Beschermd Wonen (BW) bieden we een veilige woonomgeving en begeleiding voor mensen die door psychische of psychosociale problemen niet zelfstandig kunnen wonen. We voeren deze regeling uit in regionaal verband waarbij de gemeente Groningen functioneert als centrumgemeente. Het programma en de verdeling van de middelen vindt plaats volgens de afspraken die de Groninger gemeenten hierover hebben gemaakt. De bate van 1,5 miljoen is de eigen bijdrage BW die we van cliënten verwachten.
Per saldo stijgen de lasten in 2025 met 4,2 miljoen euro. De zorgkosten stijgen ten opzichte van 2024 met 5,4 miljoen euro door indexatie en volumegroei. Verder hebben we 1,5 miljoen euro begroot om lokale opgaven te financieren. We verwachten van het rijk een loon- en prijscompensatie van 2,7 miljoen euro, maar deze is nog niet verwerkt in de rijksmiddelen. We begroten daarom een netto toename van lasten met 4,2 miljoen euro. Omdat in 2024 er geen volumecompensatie door het rijk is toegekend houden we hier geen rekening mee.

WMO

64.300

1.900

Vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) geeft de gemeente ondersteuning om mensen zo lang mogelijk thuis te kunnen laten wonen. Het begrote bedrag zetten wij onder meer in voor huishoudelijke hulp, collectief vervoer, hulpmiddelen, persoonsgebonden budgetten, begeleiding via het gebiedsondersteunende netwerk (GON) en uitvoeringskosten. De begrote baten zijn met name de eigen bijdragen WMO die we ontvangen van cliënten.
De lasten van WMO zorgkosten stijgen in 2025 met 3,1 miljoen euro. De begroting is aangepast, rekening houdend met benodigde budgetten op grond van gewijzigde aantallen en prijzen .

WIJ

40.800

Het begrote bedrag wordt ingezet voor de kosten van activiteiten, huisvesting en ICT van WIJ Groningen. Deze stichting organiseert voor de gemeente de toegang tot de jeugdhulp en de WMO. Daarnaast werkt zij aan versterking van de sociale basis en aan inzet van de doorbraakmethode, de gecombineerde ondersteuning van huishoudens die voorzieningen nodig hebben vanuit meerdere domeinen.
Aan dit budget is in 2025 0,4 miljoen euro accres toegevoegd. Ten opzichte van de begroting 2024 is de mutatie nihil, omdat in de begroting 2024 incidentele middelen zijn verwerkt (0,4 miljoen euro) die in 2025 niet van toepassing zijn.

Algemene Zorg en Veiligheid

1.600

De begrote middelen zetten we in voor diverse onderdelen waaronder de aanpak van mensen met onbegrepen gedrag, de aanpak van mensenhandel, inzet van jongerencoaches en woonopvang in de gemeente in het kader van maatschappelijke opvang. Voor een deel van de activiteiten ontvangen wij aanvullende vergoedingen (specifieke uitkeringen en subsidies). Deze bedragen worden vaak in de loop van het jaar beschikbaar gesteld en worden daarom niet verwerkt in de primitieve begroting. Zodra de hoogte van de vergoedingen bekend is, verhogen we de begrote lasten en baten met deze bedragen.   

Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang

23.600

De Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang voorziet in een tijdelijke verblijfplaats voor mensen die dakloos zijn of geen veilige plek hebben om te wonen. We voeren deze opvang uit in samenwerking met de regio waarbij de gemeente Groningen optreedt als centrumgemeente. We zetten het budget in voor tijdelijk onderdak en voor begeleiding en preventie. Aanvullend organiseren we activiteiten op het gebied van Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (OGGz).
Ten opzichte van 2024 stijgen de lasten met 4,2 miljoen euro. Dit komt met name door indexatie en daarnaast door een beperkte stijging van inkomsten vanuit het rijk door een herijking van de verdeelmaatstaven (0,1 miljoen euro).

Huiselijk geweld en kindermishandeling

11.700

5.500

We zetten de middelen in voor het regionale advies- en meldpunt Veilig Thuis, de versterking van kind- en gezinsbescherming en voor het steunpunt huiselijk geweld. De begrote baten betreffen bijdragen van andere Groninger gemeenten.
De lasten stijgen met 1,7 miljoen euro en de baten stijgen met 2,3 miljoen euro. Wij halen extra bijdragen van gemeenten op voor indexering en tekort van Veilig Thuis.

Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV)

1.700

1.700

Het Rijk heeft voor het jaar 2024-2025 een beschikking van in totaal 9,4 miljoen afgegeven voor de SPUK Bekostigingsregeling Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen 2024. Deze SPUK loopt tot 1 april 2025. Hiervan verwachten we nog in 2025 1,7 miljoen euro te besteden.
In de begroting 2024 is voor deze SPUK 4,2 miljoen euro opgenomen aan lasten en baten op basis van de gegevens die bij het opstellen bekend waren. Ten opzichte van deze begroting dalen de lasten en baten in 2025 met 3,2 miljoen euro.

Opvang vluchtelingen en asielzoekers

1.000

We zetten 327 duizend euro in voor perspectief en leefgeldverstrekking alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Daarnaast verstrekken we 74 duizend euro subsidie voor vluchtelingenwerk. De overige middelen betreffen uitvoeringskosten.

Heroïneverstrekking

850

793

Op basis van de overheidsregeling Heroïnebehandeling verstrekken wij een subsidie aan Verslavingszorg Noord Nederland voor behandelplaatsen waar onder medisch toezicht heroïne wordt verstrekt. Wij ontvangen hiervoor van de overheid een uitkering van 793 duizend euro.

Uitvoeringskosten

De lasten onder deelprogramma 3.3 nemen in 2025 met 1,0 miljoen euro toe. Dit komt met name doordat we rekening houden met een loonstijging van 4,24%. Daarnaast is 0,3 miljoen euro aan uitvoeringskosten verschoven van deelprogramma 3.2 naar 3.3 als gevolg van een gewijzigde indeling van personeelskosten per beleidsveld.

Overheadkosten

De lasten onder deelprogramma 3.3. nemen in 2025 met 2,6 miljoen euro toe. Vanaf begroting 2025 is de nieuwe notitie overhead van kracht (december 2023 ). Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat lasten en baten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de taakvelden en deelprogramma’s. Als gevolg hiervan is 2,6 miljoen euro aan lasten verschoven van deelprogramma 4.4 (Overhead en ondersteuning organisatie) naar deelprogramma 3.3.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

3.3

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025

Intensivering

I/S

Dekking

26

Jeugdzorg

4.500

S

1.500

28

Maatschappelijk opvang en vrouwenopvang

1.050

S

29

Huiselijk geweld

600

S

38

Monument slavernijverleden

400

I

39

Huisvesting buurtvereniging De Kreukelhof (Hoogkerk)

60

S

27

Preventie en transformatie jeugdzorg

4.343

I

40

Accres gesubsidieerde instellingen

1.092

S

40

Reservering gesubsidieerde instellingen

750

I

D2

Voordeel WMO

I

1.900

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22