Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

 

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Stimulering samenlevingsopbouw, Publieke gezondheid, Passende ondersteuning en Zorg en veiligheid.

 

 

Wat willen we bereiken?

(resultaten)

Wat gaan we daar voor doen?

(activiteiten)

 

Stimulering samenlevingsopbouw

 

Accommodaties en initiatieven

 

  • Er is een passend aanbod van sociaal-culturele accommodaties in de buurten, wijken en dorpen, aansluitend op de behoeften en kenmerken van de verschillende gebieden.
  • Het uitvoering geven aan de nota Sociaal Culturele Accommodaties 'Open naar elkaar 2023-2026', waaronder het subsidiëren van buurtaccommodaties en dorpshuizen.
  • Via toegankelijke en laagdrempelig georganiseerde initiatieven wordt aan inwoners de mogelijkheid geboden om elkaar te ontmoeten, om deel te nemen aan activiteiten en om iets voor elkaar te kunnen betekenen.
  • Het subsidiëren van bewonersorganisaties en het ondersteunen van waardevolle initiatieven met of door inwoners.

Samenlevingsopbouw en vrijwilligerswerk

 

  • Inwoners worden ondersteund bij het organiseren/uitvoeren van collectieve initiatieven in hun woonomgeving;
  • Sociale verbanden tussen inwoners in buurten, wijken en dorpen zijn versterkt;
  • Informele en formele partijen in de gebieden weten elkaar te vinden en versterken elkaar.
  • Het subsidiëren van samenlevingsopbouw. Hierbij richten we ons onder meer op:
  • het organiseren van het jongeren- en opbouwwerk;
  • het verbinden van informele en formele structuren en initiatieven in en rondom buurten, wijken en dorpen;
  • het faciliteren van ouderennetwerken en ontmoetingsplekken voor ouderen.
  • Inwoners zijn actief gestimuleerd tot en ondersteund bij het verrichten van vrijwilligerswerk.
  • Het uitvoering geven aan de actielijn 'Ode aan de vrijwilliger 2023';
  • Het subsidiëren van samenwerkingspartners die voor ons het beleid uitvoeren, zoals het steunpunt vrijwillige inzet LINK050 en (vrijwilligers-) organisaties als Humanitas, HIP en Present en Jasmijn.

Mantelzorg en eenzaamheid

 

  • Mantelzorgers voelen zich gesteund en gewaardeerd bij de uitvoering van hun zorgtaken;
  • Er is zichtbaarheid gegeven aan de betekenis die mantelzorgers hebben op het leven van anderen en de mogelijkheden die zij hebben om verlicht te worden in deze taken.

 

  • Uitvoering geven aan de actielijn mantelzorg 'Van onschatbare waarde', waaronder:
  • het subsidiëren van het Steunpunt mantelzorg (Humanitas) voor het uitvoeren van taken rondom mantelzorgwaardering en -ondersteuning;
  • Het organiseren van een mantelzorg-campagne voor mantelzorgers en professionals en het uitvoeren van de pilot ‘mantelzorgmakelaar’.  
  • Eenzaamheid is bespreekbaar gemaakt, alsmede wat iemand eraan kan doen, zelf of voor een ander;
  • Beroepskrachten, inwoners en andere betrokkenen zijn toegerust om mensen die met eenzaamheid kampen te herkennen en te ondersteunen.   
  • Uitvoering geven aan de nota ‘Aanpak eenzaamheid in Groningen’, met onder meer:
  • het subsidiëren van Humanitas voor de trekkersrol van het netwerk eensamen050 - de lokale aanpak die zich richt op het verminderen van eenzaamheid.

Diversiteit en inclusie

 

  • De verschillende thema’s uit de Diversiteitsagenda zijn maatschappelijk zichtbaar gemaakt en krijgen een podium in het publieke debat;
  • Er is een bredere maatschappelijke bewustwording gecreëerd ten aanzien van deze thema’s en de invloed die deze kunnen hebben op het leven van onze inwoners.
  • Uitvoering geven aan de verschillende activiteiten uit de Diversiteitsagenda, waaronder:
  • het (mede)organiseren van evenementen en bijeenkomsten, zoals Organge the wold, Antiracisme, Keti Koti en de Pride;
  • het realiseren van o.a. vlagmomenten en twee slavernijmonumenten.
  • Ter bevordering van sociale acceptatie worden inwoners vanuit een sociaal veilige omgeving gefaciliteerd om elkaar te kunnen ontmoeten en om zich te kunnen ontplooien.
  • Het subsidiëren van partijen die een bijdrage leveren aan een diverse en inclusieve gemeente, zoals discriminatie.nl/Waard, Stichting Jasmijn en COC.

 

Publieke gezondheid

 

Kansrijke Start

 

  • Alle kinderen hebben een zo goed mogelijke start van het leven.
  • Uitvoering geven aan positief opgroeien, onderdeel ‘Kansrijke Start’.
  • Het wijkgericht inrichten van de samenwerking rond de thema's van de kansrijke start.
  • Het wijkgericht aanbieden van activiteiten aan jonge ouders.

Leefstijl en Gedrag

 

  • Kinderen worden goed ondersteund bij het krijgen van een gezonde leefstijl.
  • Het wijkgericht inrichten van de ketenaanpak kinderen op gezond gewicht.  
  • Onderdelen hiervan zijn: positieve gezondheid, zorg en ondersteuning, schuldhulp, opvoeding, bewegen en voeding.  
  • De verdere borging van de JOGG-aanpak in de wijkvernieuwingswijken.
  • Volwassenen worden goed ondersteund bij het krijgen van een gezond gewicht. 
  • Het inrichten van de ketenaanpak gecombineerde leefstijlinterventie (GLI).
  • Onderdelen hiervan zijn: zorg en ondersteuning op o.a. sociaal-emotioneel gebied, schuldhulp, opvoeding, bewegen en voeding.
  • Kinderen gebruiken geen al cohol, cannabis, tabak, vapes of drugs;
  • Volwassenen gebruiken niet problematisch.
  • Uitvoering geven aan het Preventie & Handhavingsplan middelengebruik;
  • Uitvoering geven aan het implementatietraject "Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)" waarbij we inzetten op de omgeving rondom de jongeren (gezin, school, leeftijdsgenoten en vrijetijdsvoorzieningen);
  • Het op minimaal zes scholen inzetten van het interventieprogramma Helder op School;
  • Het creëren van zoveel mogelijk rookvrije plekken, vooral daar waar kinderen komen.

Mentale Gezondheid

 

  • Het ondersteuningsaanbod bij mentale uitdagingen is voor jongeren goed vindbaar;
  • Jongeren bespreken mentale uitdagingen;
  • Jongeren met mentale problemen zoeken ondersteuning.
  • Uitvoering geven aan het actieplan mentale gezondheid jongeren;
  • Communiceren over het bespreken en ondersteuning van mentale uitdagingen;
  • Het beschikbaar stellen van een lokale sociale kaart voor jongeren en hun ouders/verzorgers en voor professionals.
  • Het opzetten van een ecosysteem mentale gezondheid in de regio;
  • Het beschikbaar hebben van het juiste aanbod op de juiste plek, met o.a. laagdrempelige steunpunten, Welzijn op recept, benutten ervaringsdeskundigheid, herstelcentra en diverse gespreksvormen.
  • Uitwerking geven aan de wettelijke verplichtingen integrale suïcidepreventie in de Wpg.

 

Passende ondersteuning

 

Toegang ondersteuning

 

  • Inwoners weten de weg naar en hebben eenvoudig toegang tot informatie en advies bij een hulpvraag;
  • (Verborgen) hulpvragen zijn tijdig gesignaleerd en op de juiste plek opgepakt.
  • Het organiseren van laagdrempelige steunpunten in de buurten, wijken en dorpen, waarbij we ons (o.a.) richten op:
  • outreachend te werk gaan;
  • het zorg dragen voor een netwerkaanpak met de verschillende betrokken organisaties.
  • (Specialistische) hulpvragen van inwoners zijn tijdig en op de juiste plek opgepakt en binnen de daarvoor afgesproken termijnen afgehandeld;
  • Inwoners krijgen waar nodig ondersteuning bij de vraagverheldering van de ondersteuningsbehoefte;
  • Inwoners komen met de betrokken professional(s) tot een gedragen ondersteuningsplan en houden zo veel mogelijk regie bij de uitvoering ervan;
  • Bij de uitvoering van het ondersteuningsplan wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van inzet vanuit de sociale basis.
  • Het organiseren van een toeleiding tot passende maatschappelijke ondersteuning voor inwoners met een daaraan gerelateerde ondersteuningsbehoefte, waarbij we ons (o.a.) richten op:
  • het in afstemming met huisartsen verleggen van de jeugdhulpindicaties naar de Toegang (WIJ Groningen);
  • het tijdig afhandelen van onderzoeken;
  • het in samenspraak met de inwoner komen tot passende oplossingsstrategieën bij hulpvragen waarbij oplossingen in de sociale basis zoveel mogelijk worden benut.
  • Het organiseren van onafhankelijke cliëntondersteuning en het waarborgen van een juiste bejegening richting de inwoner (klachtenfunctionarissen).

Jeugdhulp (incl. Basis Jeugdhulp)

 

  • De ondersteuning sluit aan bij de hulpvraag en situatie van het kind en gezin en wordt zo gezinsgericht en thuis mogelijk  ingezet (mogelijkheden eigen netwerk, e.d.);
  • De specialistische jeugdhulp is - aansluitend op de basisjeugdhulp - in (boven)regionaal verband is georganiseerd;
  • Uithuisplaatsing van kinderen hoeft steeds minder voor te komen;
  • Escalatie en verzwaring van problematiek is - door preventieve inzet - zoveel mogelijk voorkomen;
  • De meeste hulp en ondersteuning is - geredeneerd vanuit het lokale ondersteunings- en zorglandschap -  op fietsafstand beschikbaar;
  • De ondersteuning rond de overgang naar het 18e levensjaar is zonder onderbreking (domeinoverstijgend) vormgegeven.
  • Het organiseren van en het toezien op de uitvoering van de taken i.h.k.v. de Jeugdwet, waarbij we ons (o.a.) richten op:
  • het ondersteunen en versterken van het voorliggend veld en preventief aanbod en het waar mogelijk verminderen van specialistische jeugdhulp (Positief Opgroeien);
  • het bestendigen en verstevigen van de Basis Jeugdhulp (BJH);
  • Het in afstemming met huisartsen verleggen van de jeugdhulpindicaties naar de Toegang (WIJ Groningen) ten behoeve van een gezinsgerichte aanpak.
  • Het in samenhang met de regio implementeren van de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd o.a. door:
  • het doorontwikkelen van het zorglandschap gericht op de (hoog)specialistische ambulante jeugdhulp en meer taakgericht financieren;
  • het met jeugdhulpaanbieders aangaan van een ontwikkeltraject gericht op het anders vormgeven van de jeugdhulp (o.a. van individu naar gezin);
  • het uitwerken van de ombouw van de jeugdhulp plus en het ontwikkelen van kleinschalige voorzieningen;
  • het ondersteunen en versterken van de pleegzorg.

Maatschappelijke ondersteuning (incl. GON)

 

  • Inwoners met (ernstige) belemmeringen in de redzaamheid krijgen passende ondersteuning in de vorm van een Wmo voorziening;
  • de geboden ondersteuning is aansluitend op de hulpvraag en de persoonlijke situatie van de inwoner;
  • Inwoners kunnen zich langer vanuit de eigen thuissituatie - dan wel zo thuis mogelijk - redden in het alledaagse en blijven naar mogelijkheden en behoefte meedoen in het maatschappelijk verkeer;
  • Inwoners die beschermd wonen stromen zo duurzaam mogelijk uit, waar van belang met passende vervolgondersteuning.
  • Het organiseren van en het toezien op de uitvoering van de taken i.h.k.v. de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), waarbij we ons (o.a.) richten op:
  • het verlenen van Huishoudelijke Hulp, Begeleiding, Beschermd Wonen  en hulpmiddelen en voorzieningen;
  • het toezicht houden op een rechtmatige toekenning van ondersteuning.

 

 

Zorg en veiligheid

 

Maatschappelijke opvang

 

  • De (risicogroep van de) populatie dak- en thuislozen is in beeld en waar nodig wordt er tijdig geschakeld met de keten 'preventie - zorg - veiligheid';
  • Als gevolg van het voorgaande is de instroom in de maatschappelijke opvang zo beperkt mogelijk gebleven;
  • Dak- en thuislozen ontvangen passende hulp (i.r.t. onder meer huisvesting/opvang, inkomen/schulden en dagbesteding).
  • Uitvoering geven aan het Gronings Actieplan Dakloosheid, met daarin accent op:
  • het voorkomen van dak- en thuisloosheid, activiteiten gericht op vinden van passende huisvesting en het aanpakken van inkomens- en schuldproblematiek;
  • het organiseren van verschillende opvangvoorzieningen en -locaties, zoals dagbesteding, 24-uurs opvang, vrouwenopvang, etc.

Huiselijk geweld en kindermishandeling

 

  • Alle vormen van huiselijk geweld worden zo snel en adequaat mogelijk gesignaleerd;
  • Slachtoffers zijn tijdig in een stabiele, veilige situatie gebracht
  • Alle betrokkenen krijgen passende hulp.

 

  • (Lokaal) Uitvoering geven aan het actieplan 'In Groningen is iedereen veilig thuis', met onder meer:
  • brede publiekscampagne, laagdrempelig steunpunt geweld tegen vrouwen, deskundigheidsbevordering brede groep professionals, e.a.;
  • (regionaal) Uitvoering geven aan het actieplan 'Seksueel geweld', de aanpak ouderenmishandeling en de pilot 'Slachtofferdevice bij stalking';
  • (regionaal) Het faciliteren van meerdere voorzieningen en trajecten, waaronder:
  • de Vrouwenopvang, Veilig Thuis en het Centrum Seksueel Geweld;
  • carrouselgroepen voor plegers, Intensief Casemanagement en Kindhulpverlening bij huisverboden.

Onbegrepen gedrag en weerbaarheid

 

  • Personen die een risico vormen op het domein van zorg- en veiligheid zijn vroegtijdig in beeld;
  • De weerbaarheid en veerkracht van jongeren en jongvolwassenen die een risico vormen op het domein van zorg- en veiligheid is vergroot;
  • Personen die een risico vormen op het domein van zorg- en veiligheid (en niet ontvankelijk zijn voor zorg of ondersteuning), ontvangen passende ondersteuning.
  • Het faciliteren van doelgroepbrede vormen van signalering, contact zoeken, analyse en ondersteuning, gericht op het voorkomen van escalatie;
  • Opstellen van en uitvoering geven aan een integraal actieplan aanpak Personen met Onbegrepen gedrag;
  • Investeren in jongeren en jeugdigen conform de acties en interventies uit het programma Preventie met Gezag;
  • Werken aan een actiegerichte integrale aanpak ter voorkoming van de onrechtmatige besteding van zorgmiddelen.

 

 

Prestatie indicator(en)

 

I: Relatie resultaten en prestatie indicatoren t.a.v. kwaliteit dienstverleningsstructuur

 

Resultaten

 

Prestatie indicator(en)

  • Voorzieningen en regelingen zijn laagdrempelig georganiseerd en toegankelijk;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft snel tij zijn geholpen bij een hulpvraag;
  • De dienstverlening is gericht op de leefwereld van de inwoner en sluit aan bij de aard en context van diens hulpvraag.
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald 2020

Behaald 2021

Behaald 2022

Behaald 2023

Beoogd 2024

Beoogd 2025

% Perceptie weten waar te moeten zijn

-

77%

76%

79%

-

> 80%

% Perceptie snel geholpen bij hulpvraag

-

77%

70%

74%

> 80%

> 80%

% Perceptie serieus genomen door medewerker

-

87%

85%

87%

> 85%

> 85%

% Perceptie samen gezocht naar oplossing

-

80%

79%

84%

> 85%

> 85%

 

Toelichting

De bovenstaande vier prestatie indicatoren komen allen uit het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo (OIS Groningen). Deze wordt 1x per jaar afgenomen onder een substantieel deel van de inwoners met een Wmo voorziening in het voorgaande jaar. In 2020 is dit onderzoek i.v.m. de Corona-pandemie niet uitgevoerd. Voor meer achtergrondinformatie verwijzen we naar het onderliggende onderzoeksrapport.

 

II: Relatie resultaten en prestatie indicatoren t.a.v. kwaliteit geboden ondersteuning

 

Resultaten

 

Prestatie indicator(en)

  • Er is een adequaat ondersteuningsaanbod voor inwoners voor wie de redzaamheid anders (ernstig) wordt belemmerd;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is;
  • De geboden ondersteuning en/of zorg draagt bij aan het kunnen (blijven) participeren in het alledaagse.
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft door de geboden ondersteuning de dingen die men wil beter te kunnen doen (eigen regie);
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft door de geboden ondersteuning zich beter te kunnen redden (zelfredzaamheid).

 

Prestatie indicator(en)

Behaald 2020

Behaald 2021

Behaald 2022

Behaald 2023

Beoogd 2024

Beoogd 2025

% Perceptie ondersteuning passend bij hulpvraag

-

86%

83%

83%

> 85%

> 85%

% Perceptie kwaliteit geboden ondersteuning goed

-

84%

83%

80%

> 85%

> 85%

% Perceptie meer eigen regie door ondersteuning

-

82%

82%

80%

> 85%

> 85%

% Perceptie hogere zelfredzaamheid door ondersteuning

-

85%

84%

83%

> 85%

> 85%

 

Toelichting

De bovenstaande vier prestatie indicatoren komen allen uit het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo (OIS Groningen). Deze wordt 1x per jaar afgenomen onder een substantieel deel van de inwoners met een Wmo voorziening in het voorgaande jaar. In 2020 is dit onderzoek i.v.m. de Corona-pandemie niet uitgevoerd. Voor meer achtergrondinformatie verwijzen we naar het onderliggende onderzoeksrapport.

 

Achtergrondinformatie t.a.v. beroep op ondersteuning en/of zorg

 

Kengetallen

Behaald 2020

Behaald 2021

Behaald 2022

Behaald 2023

Entree en toegang WIJ-Groningen

 

 

 

 

Aantal geregistreerde meldingen entree stichting WIJ-Groningen

30.984

27.003

33.236

35.873

% Meldingen WIJ-Groningen dat is afgehandeld via inzet 'eigen netwerk' en/of 'sociale basis'

-

37%

52%

43%

Aantal meldingen dat is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot onderzoek)

17.264

15.159

15.830

18.923

% Meldingen dat is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot een onderzoek

-

58%

48%

53%

Jeugdwet (Jw)

 

 

 

 

Aantal personen met een traject Basis Jeugdhulp (BJH) in het lopende jaar

-

-

-

-

Aantal personen met tenminste één voorziening i.h.k.v. de Jeugdwet in het lopende jaar

5.505

5.558

5.459

5.162

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

 

 

 

 

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Huishoudelijke Hulp' i.h.k.v. de Wmo

5.790

5.974

6.210

6.261 *

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Begeleiding'(incl. GON) i.h.k.v. de Wmo

3.631

3.519

3.338

3.210

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Hulpmiddelen' i.h.k.v. de Wmo

2.778

2.607

2.695

2.599

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Beschermd Wonen' i.h.k.v. de Wmo

1.186

1.131

964

986

Opvang en Veilig Thuis

 

 

 

 

Aantal geregistreerde dakloze personen in de Provincie Groningen

 

 

708

805

Aantal personen die verblijven in de openbare ruimte

 

 

150

186

Aantal meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis

 

 

744

 

Aantal meldingen van huiselijk geweld bij Veilig Thuis

 

 

904

1007

  * Betreft per 2023 enkel indicaties i.v.m. nieuw contract

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

Zorg en veiligheid

Aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel

 

612

557

 

 

 

Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt

72**

 

 

 

Aantal mensen in LVV-Groningen

180

 

175

<100

Aantal personen die tijdelijk verblijven in de vrouwenopvang, inclusief kinderen en jongeren tot 17 jaar

124

111

<140

<140

Aantal huisverboden

22

26

>40

>25

Aantal meldingen seksueel geweld (regio)

337

357

>200

>350

 

Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22