Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

01.1

Economie en werkgelegenheid

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

26.056

40.778

43.061

43.784

44.707

45.474

Baten

4.896

7.604

8.918

8.918

8.918

8.918

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-21.160

-33.174

-34.143

-34.866

-35.789

-36.556

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

371

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-21.160

-33.545

-34.143

-34.866

-35.789

-36.556

Financiële toelichtingen begroting 2025

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025

1.1: Economie en werkgelegenheid

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2025

43.061

8.918

-34.143

Waarvan intensiveringen 2025

500

0

-500

Bestaand beleid 2025

42.561

8.918

-33.643

Verschil ten opzichte van 2024

1.783

1.314

-469

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

1.1: Economie en werkgelegenheid

Lasten

Baten

Economische agenda

1.600

Stichting Marketing Groningen

730

Tijdelijke organisatie voor merkmanagement en marketingeconomie

268

Akkoord van Groningen

1.250

750

De inzet van deze middelen wordt deels gedekt uit bijdragen van de Akkoord-partners.

Personele inzet economische ontwikkeling

2.900

Personele inzet op diverse onderdelen binnen het beleidsthema Economische ontwikkeling.

Verschil t.o.v. 2024: De begrote personeelslasten zijn gestegen met ca. 600 duizend euro. De belangrijkste oorzaak hiervoor is de nieuwe BBV notitie overhead (december 2023 ) die met ingang van begroting 2025 van kracht is. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat lasten zoveel mogelijk direct worden toegerekend aan de taakvelden en deelprogramma’s. Als gevolg hiervan is er een verschuiving van lasten van deelprogramma 4.4 (Overhead en ondersteuning organisatie) naar dit deelprogramma.

Reguliere activiteiten economische ontwikkeling

700

Dit budget houdt verband met reguliere activiteiten voortkomend uit eerdere economische programma’s.

Intensiveringsmiddelen programma Ruimtelijke economie

We hebben middelen gereserveerd voor onder meer de revitalisering van bedrijventerreinen, het investeren in dynamo’s, het verbeteren van wijk- en dorpswinkelcentra en de ontwikkeling van broedplaatsen.

1.545

Markt- en havenwezen

2.500

1.200

Voor het markt- en havenwezen hebben we middelen begroot (2,5 miljoen euro), waaronder de lasten voor de brugbediening in onze gemeente (1,5 miljoen euro).
In 2025 verwachten we uit marktgelden 0,9 miljoen euro en uit havengelden 0,3 miljoen euro te ontvangen.

Strategisch bezit

10.000

6.700

Dit zijn gemeentelijke panden en percelen die zijn aangekocht met het doel om op een later tijdstip te worden (her)ontwikkeld.

Verschil t.o.v. 2024
Lagere lasten van 0,2 miljoen euro: De afname van de lasten wordt vooral verklaard doordat we in de vorige begroting incidenteel 500 duizend euro hebben opgenomen voor het achterstallig onderhoud van stadse monumenten. In deze begroting nemen we de middelen niet meer op.

Hogere baten van 1,5 miljoen euro: De toename van de baten bestaat vooral uit gestegen huurinkomsten. Dit komt onder andere door het toevoegen van een aantal panden aan het strategisch bezit.

Kapitaallasten bovenwijkse voorzieningen Meerstad

4.100

Bovenwijkse infrastructuur

1.500

SIF-middelen voor de ontwikkeling en realisatie van bovenwijkse infrastructuur.
Verschil t.o.v. 2024: Hogere lasten van 1,5 miljoen euro. Enerzijds is in 2025 aanvullend 500 duizend euro beschikbaar voor bovenwijkse infrastructuur volgens de meerjarenraming van het SIF. DIt leidt tot hogere lasten van 500 duizend euro.
Daarnaast is in 2024 incidenteel 250 duizend euro voor plankosten Lelylijn beschikbaar gesteld. Ook is incidenteel 750 duizend euro voor de verkenning en realisatie van het station Suikerzijde beschikbaar gesteld. Deze kosten zijn gedekt met beschikbare SIF-middelen. In deze begroting nemen we de SIF-middelen weer op. Dit leidt tot hoger lasten van 1 miljoen euro.

Kapitaallasten

7.100

Dit betreft het kapitaallastenbudget in verband met investeringen in gemeentelijke ruimtelijk-economische projecten/activa.

Suikerzijde

3.380

SIF-middelen begroot voor de structurele dekking van beheer- en rentelasten bij de gebiedsontwikkeling van de Suikerzijde.

Regio Groningen-Assen

1.600

Personele inzet

1.100

Overige verschillen t.o.v. 2024

Noodpakket energie voor MKB: In 2024 is 945 duizend euro beschikbaar gesteld voor het Noodpakket Energiekosten en Inflatie voor het MKB. In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op. Dit leidt tot een lastendaling van 945 duizend euro.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.1

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025

Intensivering

I/S

Dekking

6

Ontwikkelbedrijf

500

I

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22