Deelprogramma 1.2: Mobiliteit
In het deelprogramma Mobiliteit staat een goed bereikbare gemeente met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving centraal. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren en de auto daar waar noodzakelijk te faciliteren. Met een stevig groeiende gemeente is het een flinke uitdaging om de impact van het (auto)verkeer zoveel mogelijk in balans te houden met aantrekkelijkheid en leefbaarheid. Samen met het terugdringen van de CO 2 -uitstoot in het kader van onze klimaatdoelstellingen vraagt dit om een transitie naar minder ruimte innemende en emissievrije mobiliteit. Het speelveld rond mobiliteit gaat de komende tijd hierdoor flink veranderen.
Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit
Het deelprogramma Mobiliteit heeft de volgende doelen:
- Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer;
- Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier;
- Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.
Doel 1: Wij stimuleren lopen, fietsen en het openbaar vervoer.
Effect indicator(en) | Behaald 2021 | Behaald 2023 | Beoogd 2023 | Beoogd 2025 |
---|---|---|---|---|
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*: | ||||
| 33,4% | 31,6% | 26% | 30% |
| 42,8% | 46,5% | 48% | 48% |
| 1,1% | 2,4% | 3% | 3% |
| 22,7% | 19,5% | 22% | 19% |
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: | ||||
| - | - | 2% | 2% |
| 8,0% | 7,4% | 10% | 10% |
| 13,6% | 19,8% | 20% | 20% |
| 72,2% | 67,4% | 68% | 68% |
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
---|
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen* |
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*
Toelichting: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. De optelsom van het aandeel verplaatsingen is geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt. Het relatief grote verschil tussen behaald 2021 en behaald 2023 is waarschijnlijk het gevolg van ander reisgedrag tijdens de coronacrisis. |
Doel 2: Wij willen dat Groningen voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier.
Doel 3: Wij geven voorrang aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.
Effect indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Beoogd 2024 | Beoogd 2025 |
---|---|---|---|---|
Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen | 430 | 463 | 290 | 0 |
Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: | ||||
| 21% | 24% | 25% | 27% |
| - | 18% | 17% | 20% |
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
---|
Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen
Toelichting: De indicator voor het beoogde maximum aantal verkeersslachtoffers in Groningen voor 2025 staat op nul, want uiteindelijk is ieder verkeersslachtoffer er één teveel. |
Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.
Relevante beleidsnota's
Het programma is verder uitgewerkt in de volgende beleidsnota’s:
Meerjarenprogramma's Stadsontwikkeling 2023-2026 (2023)
Uitvoeringsagenda 2024 bij Meerjarenprogramma's Stadsontwikkeling 2023-2026
Beleidsplan Verkeerslichten Groningen (2023)
Ruimte voor zero-emissie Stadslogistiek (2021)
Mobiliteitsvisie Groningen Goed op Weg (2021)
Nieuwe Ruimte - Ontwerpleidraad Leefkwaliteit Openbare Ruimte (2021)