Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

 

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden vervoerswijzen, effect op de directe omgeving, slim en duurzaam.

 

 

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

 

Vervoerswijzen

Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetgangers, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto's zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO 2 uitstoot en realiseren van een gezondere leefomgeving.

  • Met onze Europese partners werken we vanuit het Interreg North Sea Project 'Active Cities' aan het uitwisselen van kennis over en het initiëren van opdrachten en onderzoeken ter stimulering van ons loopbeleid. Vanuit Active Cities gaan we ook aan de slag met de pilot 'Loopvriendelijk Paddepoel bij Winkelcentrum Paddepoel. De pilot bestaat uit een ontwerp van het gewenste buurtloopnetwerk en tijdelijke ruimtelijke interventies op de Eikenlaan/ Dierenriemstraat.
  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid gaan we verder met de aanleg van onze regionale doorfietsroutes (naar Leek, Assen en Zuidlaren), het verbeteren van bestaande fietsroutes (Rijksstraatweg Glimmen-Haren en Jaagpad), de aanleg van ontbrekende schakels (fietspad Noordelijke Ringweg, fietspad BAT Niemeyer, fietsroute P+R Hoogkerk-Groningen Zuid en doortrekken Suikerzijderoute naar Hoogkerk), de aanleg van fietsstraten (Kerklaan (in Groningen), Korreweg en Helperzoom Noord) en de realisatie van nieuwe fiets- en voetgangersbruggen (Eemskanaal en Oosterkade-Winschoterkade).
  • We stellen een nieuwe Fietsstrategie Groningen 2025-2035 op met daarin belangrijke fietsthema's zoals gedrag en (verkeers)veiligheid, het scheiden van fietsers van brom- en/of snorfietsers op bepaalde routes en fietsrecreatie.
  • De fysieke toegankelijkheid van station Groningen Noord wordt verbeterd. Gelijktijdig worden extra fietsenstallingen aangelegd en wordt het aantal OV-fietsen hier uitgebreid.
  • We werken samen met Rijkswaterstaat aan het definitief ontwerp van zowel de Paddepoelsterbrug als de Gerrit Krolbrug en de bijbehorende planologische procedures. Voor de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal gaan we verder met een verkenning van mogelijke oplossingsrichtingen.
  • De werkzaamheden aan de ombouw van het Hoofdstation in het kader van Groningen Spoorzone gaan onverminderd door. De reizigerstunnel wordt geopend en de sporen worden met elkaar verbonden. Deze doorkoppeling zorgt ervoor dat treinen kunnen doorrijden en dat reizigers vanuit bijvoorbeeld Leeuwarden zonder overstap naar Groningen Europapark kunnen reizen.
  • We starten met de aanbesteding van de Insnijding Emmaviaduct. Na realisatie hiervan kunnen bussen uit zuidelijke richting op een snelle en efficiënte wijze van en naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation rijden.
  • Met Rijk, Provincie Groningen en OV-bureau Groningen-Drenthe werken we verder aan de toekomstige bereikbaarheid van Suikerzijde per openbaar vervoer. ProRail rondt de verkenning naar de realisatie van het beoogde station De Suikerzijde af en we maken afspraken over busvervoer en deelmobiliteit in, van en naar Suikerzijde (samenkomend in een mobiliteitshub).
  • Het wijkvervoer zien we als een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoer en als voorliggend alternatief voor het Wmo-vervoer voor minder zelfredzame inwoners. Samen met de verschillende wijkinitiatieven en de Werkgroep Toegankelijk Groningen werken we aan de doorontwikkeling van het wijkvervoer.
  • Op basis van de afspraken in het BO MIRT eind 2024 zetten we vervolgstappen in de planvorming voor de Lelylijn en blijven we aangehaakt bij de processen rond de verbetering van bestaand spoor, de Nedersaksenlijn en de Wunderline.
  • We investeren in het aantrekkelijker maken van onze P+R terreinen door het uitbreiden van de bestaande fietsenstallingen (op P+R Reitdiep, Meerstad en Haren), het verbeteren van reizigersvoorzieningen, de uitstraling en de sociale veiligheid en het faciliteren van deelmobiliteit.
  • In wijken, buurten en dorpen realiseren we deelhubs, uitgevoerd conform de landelijke huisstijl.

Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto

  • De laatste hand wordt gelegd aan het project Aanpak Ring Zuid (ARZ). Het gaat dan vooral om werkzaamheden op het onderliggende wegennet.
  • We starten met de nadere uitwerking van de ombouw van de Westelijke Ringweg en andere maatregelen die uit het MIRT-onderzoek naar de bereikbaarheidsopgave voor de Westflank naar voren zijn gekomen.
  • We gaan verder met de planvorming voor woningbouw, openbare ruimte en mobiliteitsverbindingen in de Oosterhamrikzone, op basis van de Mobiliteitsvisie .
  • In de Oostflankstudie werken we ons Multimodaal Netwerkkader (MNK) uit in een regelstrategie en een regelontwerp voor verkeersmanagement. Op deze wijze maken we de impact van ruimtelijke keuzes op onze infrastructuur inzichtelijk en kunnen we bestaande infrastructuur effectiever gebruiken (conform de Mobiliteitsvisie en de Leidraad Nieuwe Ruimte ).

De auto krijgt een minder dominante positie

  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad werken we verder aan de herinrichting van Zaagmuldersweg, Prinsesseweg, Dilgtweg (in Haren), Friesestraatweg, Amkemaheerd en Lijzijde plus de realisatie van belevingsplekken Kop Korreweg, Zonnelaan (Winkelcentrum Paddepoel), Verlengde Hereweg en Overwinningsplein. Op deze wegen verlagen we de snelheid van 50 km/uur naar 30 km/uur en verbeteren we de leefkwaliteit en de leefomgeving.
  • We werken concreet aan de planuitwerking voor een autoknip in de Eikenlaan (zie Collegebrief 'Uitkomsten Onderzoek naar Autoknip Eikenlaan' ). We volgen daarbij een uitgebreid communicatietraject met en voor omwonenden, gebruikers en andere belanghebbenden.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

7,1

7,1

7,5

7,1

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

>65%

87,9%

≥ 60%

85%

 

 

Effect op de directe omgeving

Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor voldoende goede fietsparkeervoorzieningen

 

  • We werken toe naar opening van de nieuwe Fietsenstalling Herestraat. Deze fietsenstalling biedt plek aan circa 600 fietsen en is een aantrekkelijk alternatief voor het stallen van fietsen. De openbare ruimte die vrijkomt, richten we opnieuw in.  
  • We openen een nieuwe fietsenstalling aan de Westerhaven. Deze stalling biedt plek aan circa 1.200 fietsen en biedt voor fietsers uit met name het westen van de stad een uitstekende mogelijkheid de fiets te stallen.
  • We gaan verder met de verkenning naar mogelijkheden voor nieuwe inpandige of ondergrondse fietsenstallingen in het westelijke gedeelte van de binnenstad (Vismarkt, A-Kerkhof en Brugstraat).
  • In de binnenstad blijven we fietsparkeervoorzieningen op straat verbeteren. Daarbij spelen we zoveel mogelijk in op de behoeftes van de binnenstads-bezoeker. Zo faciliteren we fietsvakken, rekken en pop-up stallingen in de openbare ruimte. Het gedrag van fietsers proberen we te sturen met de inzet van rode lopers en fietsstewards. Daarnaast informeren we fietsers via social media en campagnes onder de vlag van 050 Fietsstad.

Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld

  • Als de parkeerdruk en eventuele parkeeroverlast dermate toenemen, overwegen we nieuwe maatregelen te nemen om die te verlagen. Uiteraard doen we dat altijd in overleg met bewoners(organisaties).
  • We onderzoeken eventuele nieuwe parkeervergunningen ten behoeve van bepaalde beroeps- en bevolkingsgroepen.
  • We geven conform het vastgestelde Pakket Parkeermaatregelen uitvoering aan diverse vastgestelde parkeermaatregelen.
  • Met de introductie van deelauto's, een vermindering van het eigen autobezit en de invoering van betaald parkeren zijn minder parkeerplaatsen nodig. Vanuit de meeropbrengsten betaald parkeren zetten we daarom in op de aanleg van extra fietsenrekken, fietsvlonders en meer groen. Dat doen we samen met bewoners en onze gebiedsteams.

Minder verkeersslachtoffers

  • Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid werken we aan concrete projecten die het aantal verkeersslachtoffers moet terugdringen. Voorbeelden van deze projecten zijn het verbeteren van fiets- en voetgangersoversteken van drukke autoroutes, het verbeteren van de verkeersveiligheid in Glimmen en Noordlaren, op de Gaykingstraat en Stadsweg in Ten Boer en op de Pop Dijkemaweg.
  • We continueren onze integrale aanpak scholen waarmee we willen bereiken dat lopen of fietsen naar school weer de norm in onze gemeente wordt. Daarbij richten we ons op het verbeteren van schoolroutes, het creëren van een verkeersveilige schoolomgeving en het instellen van schoolstraten.
  • Naast fysieke maatregelen die de verkeersveiligheid moeten verbeteren, blijft verkeerseducatie een belangrijk speerpunt binnen ons verkeers-veiligheidsbeleid. Dat doen we met campagnes, verkeerslessen en andere educatieve activiteiten onder de vlag van Verkeerswijzer Groningen. We richten ons op kinderen, jongvolwassenen en ouderen.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

 

 

 

 

  • Autoparkeerplaatsen

54%

57%

64%

65%

  • Fietsparkeervoorzieningen

83%

89%

71%

75%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

-

7,9

-

8,0

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

0

0,5

2

4

 

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

 

Toelichting: fietsparkeervoorzieningen ligt lager dan het behaalde cijfer, omdat de komende periode extra stallingen gerealiseerd worden op een aantal P+R terreinen. Hierdoor daalt de gemiddelde bezettingsgraad.

 

Slim en Duurzaam

Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer

  • We plaatsen en exploiteren laadinfrastructuur in eigen beheer middels een opdrachtenmodel.
  • Als de resultaten van het onderzoek naar 'verlengd privaat laden' (een laadkabel over de stoep) positief zijn, voeren we een pilot uit om dit daadwerkelijk in de praktijk te brengen.
  • We geven uitvoering aan ons vastgestelde Uitvoeringskader Snellaadinfrastructuur door bedrijven met bestaande netaansluitingen aan te sporen om zelf snellaadinfrastructuur te realiseren.
  • We onderzoeken de gevolgen van netcongestie op de uitrol van laadinfrastructuur binnen onze gemeente en indien nodig stellen we ons beleid op het gebied van elektrische laadinfrastructuur bij.
  • We laten onze nieuwe Visie Laadinfrastructuur Groningen inclusief een bijbehorend uitvoeringsprogramma vaststellen.
  • We voeren nieuwe vergunningen in voor commerciële deelauto-aanbieders en autodeelcoöperaties van bewoners om deelauto's verder te stimuleren.
  • We richten meer fysieke deelmobiliteitshubs in op verschillende locaties zoals opgenomen in ons Uitvoeringsprogramma Hubs . Zodoende willen we het gebruik van deelfietsen en -scooters stimuleren en de overlast van foutgestalde deeltweewielers verminderen.
  • We gaan door met het begeleiden en (financieel) ondersteunen van bewonersgroepen die met elkaar auto's willen delen zoals opgenomen in ons Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit , met als doel het aantal privé auto's op straat te verminderen.
  • We zetten een volgende stap in het verduurzamen van het openbaar busvervoer, omdat dan ongeveer 90% van de totale busvloot in Groningen en Drenthe elektrisch is. Dit leidt tot een schoner en duurzamer busproduct en op termijn lagere kosten. Uiteindelijk moet de CO2-uitstoot voor 2030 worden teruggebracht naar nul.
  • We blijven met lokale bedrijven en instellingen werken aan nationale subsidieprojecten zoals het DMI-ecosysteem om duurzame, logistieke concepten te ontwikkelen, te testen en te implementeren. Zo werken we aan intelligente toegang voor voertuigen gekoppeld aan reserveringen voor het laden en lossen.
  • Samen met de bouwsector en andere relevante stakeholders ontwikkelen we  een visie en uitvoeringsprogramma voor de verduurzaming van de bouwlogistiek. Middels een duurzaam bouwlogistiek-congres willen we een sturend beleidskader presenteren.

Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden)

  • We transformeren onze verkeersmanagementaanpak naar een meer data-gedreven aanpak. De afgelopen jaren was onze aanpak vanwege de grootschalige wegwerkzaamheden vooral gericht op het verminderen van de hinder. Nu ontstaat er ruimte voor het realiseren van de gewenste netwerkkwaliteit voor voetganger, fietser, openbaar vervoer en autoverkeer zoals beschreven in ons Multimodaal Netwerk Kader Groningen .
  • We onderzoeken op locaties met nieuwe, intelligente verkeerslichten hoe de beleidsdoelen uit het Beleidsplan Verkeerslichten Groningen - met meer prioriteit voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer - in de praktijk uitpakken. Op basis hiervan stellen we een uitvoeringsprogramma op voor de verdere uitrol van intelligente verkeerslichten in onze gemeente.

Het op orde hebben van de datastromen

  • We blijven werken aan de ontwikkeling en het op orde brengen van alle relevante mobiliteitsdata die het digitale verkeerssysteem een flinke boost gaat geven. Daarmee kunnen we zowel beleidsmatig als operationeel sturen op het verkeer in onze gemeente en voldoen we aan de nieuwe Europese regelgeving omtrent het beschikbaar stellen van (realtime) verkeersdata.
  • Op korte termijn maken we ons parkeervakkenbestand op orde en starten we een proces om dit ook up-to-date te houden. Zodoende kunnen we met onze scanauto handhaven op foutparkeren waarmee we het aantal klachten over foutparkeerders de komende tijd kunnen terugdringen.

Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan

  • Conform onze visie Ruimte voor zero-emissie stadslogistiek voeren we per 1 april 2025 de zero-emissiezone in de binnenstad in. Uiteraard monitoren en evalueren we de invoering daarvan.
  • We handhaven met behulp van ANPR-camera's het venstertijdengebied én de zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's.
  • We monitoren en evalueren de effecten van het venstertijdengebied op de leefbaarheid van de binnenstad.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

Slim en Duurzaam

CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

14,2

33,1

8

5

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

740

750

930

1.110

  • In gemeentelijke parkeergarages

68

91

112

115

Aantal spitsmijdingen per dag

5.473

-

5.000

-

 

Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22