Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

01.2

Mobiliteit

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

38.635

45.374

48.554

48.820

50.998

51.928

Baten

34.258

32.340

35.636

35.019

35.744

36.597

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-4.377

-13.034

-12.918

-13.801

-15.253

-15.331

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

1.485

991

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen

472

326

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-5.390

-13.699

-12.918

-13.801

-15.254

-15.331

Financiële toelichtingen begroting 2025

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025

1.2: Mobiliteit

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2025

48.554

35.636

-12.918

Waarvan intensiveringen 2025

-1.487

0

1.487

Bestaand beleid 2025

50.041

35.636

-14.405

Verschil ten opzichte van 2024

4.668

3.296

-1.372

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

1.2: Mobiliteit

Lasten

Baten

Parkeren

28.600

34.100

De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten en baten ontvangen zijn:

  • het straatparkeren;
  • de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen;
  • de exploitatie van fietsenstallingen;
  • de exploitatie van laadpalen en
  • parkeerhandhaving.

Verschil t.o.v. 2024:
Straatparkeren: Hogere opbrengsten bij het straatparkeren v an 2,1 miljoen euro o.a. door de effecten van de uitbreiding van betaald parkeren die behoedzaam zijn begroot en de tariefsaanpassing in de afgelopen jaren die is verwerkt in de begroting 2025.

Parkeergarages: De opbrengsten van de parkeergarages nemen toe met ca. 0,3 miljoen euro vooral door een hogere bezetting en tariefsaanpassing van de parkeergarage Forum.

Fietsparkeren: De lasten voor het fietsparkeren stijgen met ca. 0,6 miljoen euro. Dit is vooral het gevolg van het besluit tot het in exploitatie nemen van de fietsenstalling Westerhaven (0,2 miljoen euro). Daarnaast zijn er hogere kosten voor uitbestede werkzaamheden in verband met de bewaking van fietsenstallingen (0,3 miljoen euro).

Laadpalen: De kosten van laden op straat nemen toe met circa 100 duizend euro door de verdere uitbreiding van het laden op straat.

Exploitatie Parkeerbedrijf: Aan de lastenkant hebben we bij het opstellen van de begroting rekening gehouden met een incidenteel hoger positief resultaat van 1,3 miljoen euro. Dit verklaart voor 1,3 miljoen euro de lastentoename.

Parkeerhandhaving: De opbrengsten bij parkeerhandhaving nemen structureel toe met 0,5 miljoen euro doordat het landelijke tarief voor een naheffingsaanslag is gestegen, en door de inzet van een tweede scanauto. Hiertegenover staat een lastenstijging van ca. 0,5 miljoen euro. Onder meer als gevolg van uitbreiding personele capaciteit en het direct toerekenen van overhead volgens de actuele BBV-voorschriften.

Intensiveringsmiddelen mobiliteit

4.730

We zetten deze middelen o.m. in voor (verkeers)beleidsvorming en daaruit voortvloeiende projecten, het verrichten van studies en (plan)onderzoek, deelname aan experimenten en ontwikkelingen, cofinanciering van subsidies en het uitvoeren van maatregelen.
Een belangrijk deel van deze middelen dient ter dekking van de kapitaallasten van projecten.

Verschil t.o.v. 2024:
Maatregelen verkeersveiligheid: In 2024 heeft de raad een krediet beschikbaar gesteld voor diverse verkeersveiligheidsmaatregelen (1,45 miljoen euro). Dit krediet is voor 881 duizend euro gedekt uit intensiveringsmiddelen Mobiliteit en gestort in de beklemde reserve. In 2025 nemen we deze middelen weer op. Dit leidt tot hogere lasten van ca. 900 duizend euro.

Kapitaallasten: Door een hoger investeringsvolume stijgen de kapitaallasten met 700 duizend euro.

Uitvoeringsprogramma’s mobiliteitsvisie

1.250

Aan het uitvoeren van de Mobiliteitsvisie zit een forse financiële opgave. Vanuit het coalitieakkoord zijn voor de diverse uitvoeringsprogramma’s structureel middelen beschikbaar gesteld.

Stallingen centrum

500

Voor de realisatie van fietsenstallingen aan de west- en zuidzijde van de stad zijn vanuit het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld.
Verschil t.o.v. 2024: Hiervoor is in de begroting 2025 aanvullend 250 duizend euro beschikbaar.

SIF-middelen voor projecten

  • Binnenstadsprogramma
  • Stationsgebied
  • Ringsparen
  • Oosterhamrikzone

Verschil t.o.v. 2024:
Ingebruikname Julianaplein: In de vorige begroting zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor de ingebruikname van het Julianaplein. In deze begroting nemen we de middelen niet meer op en leidt dit lagere lasten van 500 duizend euro.
SIF-middelen Stationsgebied: Volgens de meerjarenbegroting van het SIF is in 2025 aanvullend 518 duizend euro beschikbaar. Dit leidt tot hogere lasten van 518 duizend eur o.

1.880
988
454
250

Kapitaallasten

5.400

Personele inzet

2.600

Klimaatakkoord

900

900

Verschil t.o.v. 2024:
SIF Plankosten: In de vorige begroting hadden we incidenteel plankosten begroot voor het Stationsgebied (750 duizend euro) en Aanpak Ring Zuid (500 duizend euro). In deze begroting nemen we deze middelen niet meer op en leidt dit tot lagere lasten van 1,25 miljoen euro.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.2

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025

Intensivering

I/S

Dekking

1

Verhuizing Algemene Fiets Afhandel Centrale (AFAC)

113

S

4

Vervangen reisinformatiesysteem hoofdstation (DRIS)

200

I

D3

Parkeerbedrijf

S

2.000

Vervallen taakstelling SIF

200

S


De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld
, hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22