Financiën
Financieel overzicht lasten en baten
01.2 | Mobiliteit | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Lasten | 38.635 | 45.374 | 48.554 | 48.820 | 50.998 | 51.928 | ||
Baten | 34.258 | 32.340 | 35.636 | 35.019 | 35.744 | 36.597 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -4.377 | -13.034 | -12.918 | -13.801 | -15.253 | -15.331 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 1.485 | 991 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal onttrekkingen | 472 | 326 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -5.390 | -13.699 | -12.918 | -13.801 | -15.254 | -15.331 |
Financiële toelichtingen begroting 2025
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025
1.2: Mobiliteit | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2025 | 48.554 | 35.636 | -12.918 |
Waarvan intensiveringen 2025 | -1.487 | 0 | 1.487 |
Bestaand beleid 2025 | 50.041 | 35.636 | -14.405 |
Verschil ten opzichte van 2024 | 4.668 | 3.296 | -1.372 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):
1.2: Mobiliteit | Lasten | Baten |
---|---|---|
Parkeren | 28.600 | 34.100 |
De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten en baten ontvangen zijn:
Verschil t.o.v. 2024: Parkeergarages: De opbrengsten van de parkeergarages nemen toe met ca. 0,3 miljoen euro vooral door een hogere bezetting en tariefsaanpassing van de parkeergarage Forum. Fietsparkeren: De lasten voor het fietsparkeren stijgen met ca. 0,6 miljoen euro. Dit is vooral het gevolg van het besluit tot het in exploitatie nemen van de fietsenstalling Westerhaven (0,2 miljoen euro). Daarnaast zijn er hogere kosten voor uitbestede werkzaamheden in verband met de bewaking van fietsenstallingen (0,3 miljoen euro). Laadpalen: De kosten van laden op straat nemen toe met circa 100 duizend euro door de verdere uitbreiding van het laden op straat. Exploitatie Parkeerbedrijf: Aan de lastenkant hebben we bij het opstellen van de begroting rekening gehouden met een incidenteel hoger positief resultaat van 1,3 miljoen euro. Dit verklaart voor 1,3 miljoen euro de lastentoename. Parkeerhandhaving: De opbrengsten bij parkeerhandhaving nemen structureel toe met 0,5 miljoen euro doordat het landelijke tarief voor een naheffingsaanslag is gestegen, en door de inzet van een tweede scanauto. Hiertegenover staat een lastenstijging van ca. 0,5 miljoen euro. Onder meer als gevolg van uitbreiding personele capaciteit en het direct toerekenen van overhead volgens de actuele BBV-voorschriften. | ||
Intensiveringsmiddelen mobiliteit | 4.730 | |
We zetten deze middelen o.m. in voor (verkeers)beleidsvorming en daaruit voortvloeiende projecten, het verrichten van studies en (plan)onderzoek, deelname aan experimenten en ontwikkelingen, cofinanciering van subsidies en het uitvoeren van maatregelen. Verschil t.o.v. 2024: Kapitaallasten: Door een hoger investeringsvolume stijgen de kapitaallasten met 700 duizend euro. | ||
Uitvoeringsprogramma’s mobiliteitsvisie | 1.250 | |
Aan het uitvoeren van de Mobiliteitsvisie zit een forse financiële opgave. Vanuit het coalitieakkoord zijn voor de diverse uitvoeringsprogramma’s structureel middelen beschikbaar gesteld. | ||
Stallingen centrum | 500 | |
Voor de realisatie van fietsenstallingen aan de west- en zuidzijde van de stad zijn vanuit het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld. | ||
SIF-middelen voor projecten | ||
Verschil t.o.v. 2024: | 1.880 | |
Kapitaallasten | 5.400 | |
Personele inzet | 2.600 | |
Klimaatakkoord | 900 | 900 |
Verschil t.o.v. 2024: |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
1.2 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025 | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
1 | Verhuizing Algemene Fiets Afhandel Centrale (AFAC) | 113 | S | |
4 | Vervangen reisinformatiesysteem hoofdstation (DRIS) | 200 | I | |
D3 | Parkeerbedrijf | S | 2.000 | |
Vervallen taakstelling SIF | 200 | S |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.