Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

 

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Werk en activering en Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening .

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

 

Werk en activering

Werk in Zicht (Regionaal arbeidsmarktbeleid)

  • Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van onbenut talent op de arbeidsmarkt. Inzet is gericht op het ontwikkelen van competenties van inwoners waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een goede (betaalde) baan ontstaat.
  • Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) werkzame leven.
  • We zetten in 2025 actief in op de verdere ontwikkeling van het Regionale Werkcentrum, waarbij we publieke en private dienstverlening voor inwoners samenbrengen.
  • In het Regionale Werkcentrum stellen we de vraag van de inwoner over (ander) werk en scholing centraal, krijgt  iedereen toegang tot passende ondersteuning en we zetten in op duurzame inzetbaarheid van werkzoekenden en werknemers. Hierdoor kan de beroepsbevolking die ondersteuning nodig heeft op een plek terecht.
  • We blijven vanuit de regio inzetten op mensen met een arbeidsbeperking en daarmee op het realiseren van afspraakbanen.
  • We zoeken actief naar onbenut en ontwikkelpotentieel van mensen, dus ook inwoners die buiten de P-wet en de WW vallen. Samen met betrokken partners zorgen we voor activering naar de meest haalbare vorm. Dit doen o.a. via de nog op te zetten WIZ-ontwikkelcentra met behulp van een JTF-subsidie.
  • In samenwerking met het bedrijfsleven zoeken naar oplossingen voor arbeidsmarktvraagstukken. Bedrijven zoeken naar andere wervingsmogelijkheden en vormen om personeel duurzaam te binden. Tegelijk wordt ingezet op het duurzaam inzetbaar houden van werknemers.
  • De intensieve samenwerking tussen Doorstroompunt (voorheen RMC), scholen en arbeidsmarkt wordt doorgezet.
  • We gaan bezig met doorontwikkeling van het concept van Talentperron in de regio.

Werk

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject. Hierin gaan we kennis en vakmanschap stimuleren.

 

 

 

  • We zetten in om inwoners met een uitkering naar werk te ontwikkelen, door middel van activering, scholing, praktijkleren en/of jobcoaching. Indien de stap naar werk (nog) niet haalbaar is zetten we in op maatschappelijke participatie.
  • Om meer (duurzame) afspraakbanen te realiseren zetten we ons in voor voldoende jobcoaching voor de instroom van inwoners in het Landelijk doelgroep register (LDR), gezien de groeiende behoefte van deze groep aan coaching.
  • We gaan verder met het doorontwikkelen van de gebiedsgerichte en Groningse aanpak en het bieden van een toegankelijke, nabije en laagdrempelige dienstverlening aan inwoners. Ons doel daarmee is om meer inwoners te bereiken en te ondersteunen, ook zonder bijstandsuitkerin.
  • Ontwikkelen van basisbanen voor mensen die niet regulier aan het werk komen. We streven naar 250 basisbanen eind 2025. In sept 2024 zaten we op 151 basisbanen.
  • We willen voorkomen dat mensen (terug) in de bijstand komen, bijvoorbeeld door middel van het project Nazorg maar ook door inwoners vanuit de WW in een vroeg stadium te benaderen om te voorkomen dat ze in de bijstand komen.
  • Experimenteren met vernieuwende manieren om mensen aan het werk te helpen, zoals de projecten Op Koers en Brede inzet LKS.
  • Bij inburgeraars en statushouders willen we zo snel mogelijk aan het werk helpen door ze o.a. te ondersteunen bij taal op de werkvloer en werkgevers te motiveren om op werk- of ontwikkelplekken te creëren.
  • We zijn de brug tussen bijstandsgerechtigde en de werkgever en zorgen ervoor dat vraag, aanbod en onderwijs bij elkaar komen door o.a. het organiseren van bijeenkomsten en banenmarkten in de wijk en gemeentebreed. Ook zorgen wij voor opleidingstrajecten naar werk en bieden wij maatwerk door te jobhunten en carven. Mede door dit soort plaatsingen kunnen inwoners stappen zetten op de ontwikkelladder of richting werk.

Maatschappelijke participatie

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie

 

 

 

 

  • Inwoners met een SW-indicatie of een NB-indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.

 

 

 

  • Inwoners bieden we het hoogst haalbare traject dat past bij het niveau en de mogelijkheden van de inwoner. Dit doen we op basis van maatwerk.
  • We ondersteunen Nieuw Beschutters voor wie dat mogelijk is om bij een reguliere werkgever aan de slag gaan. Dat kan op basis van detachering of in dienst bij de werkgever via het project nieuw beschut in de markt dat in nauwe samenwerking met iederz wordt ontwikkeld.
  • We zijn continu bezig met het uitbreiden van ons netwerk van geschikte werkgevers voor onze doelgroep.

 

  • We bieden ontwikkeltrajecten aan bij iederz, zoals de z-route, Kansrijk Talent en Praktijkleren. Dit is een voorbereiding voor een opleiding of de arbeidsmarkt.
  • Het Instroomportaal biedt laagdrempelige ontwikkeltrajecten aan voor iedereen die ondersteuning wil of nodig heeft bij een eerste stap richting werk of onderwijs. Instromers hebben een grote diversiteit aan achtergronden. Denk aan dagbesteding, Wajong, statushouders, ggz-cliënten, cliënten van beschermd wonen en cliënten met een verslavingsachtergrond.
  • In 2025 gaan we verder met de doorontwikkeling van het Sociaal ontwikkelbedrijf.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

1. Werk en activering

Aantal plaatsing met betrekking tot.:

  • Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio

1.176

1.055

900

900

  • Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet)

137

169

178

191*

  • % Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach

-

-

90%

93%

  • Aantal mensen met LKS op een afspraakbaan met begeleiding vanuit de Participatiewet in Groningen

357

420

625

900

  • aantal plekken wordt eind 2024 definitief bepaald

- is nieuwe indicator

 

 

 

 

 

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar:

 

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Uitkeringen en minimaregelingen

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.
  • Voortzetting verstrekken uitkeringen voor bijstand, IOAW en IOAZ, waarbij we steeds meer werken vanuit stress-sensitieve dienstverlening.
  • Voortzetting verstrekken minima- en armoederegeling met speciale aandacht voor de laagdrempeligheid (vereenvoudiging, minder bewijslast, vanuit vertrouwen) en het bieden van bestaanszekerheid.
  • Actief tegengaan van niet-gebruik door vereenvoudigen en harmonisering regelingen en door verbetering van onze communicatie.

Integraal armoedebeleid

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ongelijke ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;
  • Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.
  • Voortzetten breed palet aan armoedevoorzieningen gericht op bestaanszekerheid, ondersteuning en talentontwikkeling, zowel gemeentebreed als op gebiedsniveau.
  • We borgen de Groningse aanpak en de Doorbraakmethode in de reguliere dienstverlening.
  • De Pilot Samenwerking in Oost wordt gemeentebreed ingebed in de reguliere werkwijze.
  • We zetten het experiment Bouwdepot door en onderzoeken mogelijkheden voor uitbreiding.
  • We investeren extra in intensieve ondersteuning van huishoudens in complexe situaties, onder meer via de aanpak Kansrijk Groningen.
  • We intensiveren en versterken de samenhang in de dienstverlening van gemeente en WIJ.

Schuldhulpverlening

  • Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
  • Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.
  • Voorlichting, financiële educatie (budget-coaching) en andere preventieactiviteiten die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties.
  • Uitvoeren van de wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij inwoners bij signalen van betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, energie, water en zorgpremie) proactief een hulpaanbod krijgen.
  • (integrale) Schuldhulpverlening aanbieden aan huishoudens met (problematische) schulden door meer aanwezig te zijn in de wijken en door middel van onder meer budgetbeheer, euro-coaching (jongeren), schuldregeling, sociale kredietverlening en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind.
  • Leveren van financiële begeleiding om financiële weerbaarheid van inwoners te vergroten en bieden van nazorg zo lang als nodig.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

2. Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand):

  • Totaal aantal uitkeringen levensonderhoud

8.997

9.016

Afname

Afname

  • Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid

2.121

1.834

Toename

Toename

  • Waarvan aantal (of %) uitkeringen levensonderhoud dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar)

5.573

5.498

Afname

Afname

Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen

10.047

10.602

Toename

Toename

Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening

3.662

3.510

Toename

Toename

Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen

75%

83%

80%

80%

 

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar:

Een regulier betaalde baan

 

Toelichting: Het aantal dat uitstroomt naar een regulier betaalde baan wordt o.a. bepaald door een aantal factoren: 1) de mate van instroom; 2) bijstandsvolume; 3) kansen op de arbeidsmarkt voor deze groep. De instroom is voor een langere periode laag en ook is het bijstandsvolume historisch laag. Dat betekent dat er in absolute aantallen minder personen zijn die kunnen uitstromen naar een regulier betaalde baan. De arbeidsmarkt is krap en bied kansen. De mismatch is echter nog wel een knelpunt.

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar:

Een opleiding

 

Toelichting: Dit gaat om personen die uitstromen naar een opleiding met studiefinanciering.

Aantal plaatsing met betrekking tot.:

Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio

 

Toelichting: Sociale return (SROI) is onderdeel van het inkoopbeleid. We werken hierbij samen met andere gemeenten, provincie en publieke instellingen. Zo stimuleren we opdrachtnemers om werk- en stageplekken voor inwoners te creëren.

Aantal plaatsing met betrekking tot.:

Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet)

 

Toelichting: Er is een quotum voor het aantal plekken dat gerealiseerd moet worden. Het beoogde aantal voor 2024 is gelijk aan het quotum. Het quotum voor 2025 wordt eind van het jaar bekend gemaakt.

% Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach

 

Toelichting: Deze indicator is nieuw en vervangt de indicator ' % Inwoners (met uitkering) dat via het traject Kansen in Kaart in beeld is'. De werkwijze van Kansen in Kaart is opgegaan in de gebiedsgerichte aanpak van Werk & Participatie en daarom niet meer meetbaar. De nieuwe indicator gaat over het contact met alle inwoner met een bijstandsuitkering in de gebiedsgerichte werkwijze. Voor 2022 en 2023 zijn er geen cijfers beschikbaar.

Aantal mensen met LKS op een afspraakbaan met begeleiding vanuit de Participatiewet in Groningen

 

Toelichting:

Aantal mensen met een afspraakbaan die in het Landelijk Doelgroepregister (LDR) staan met Loonkostensubsidie (LKS) en/of jobcoaching.

Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand):

Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid

 

Toelichting: We streven naar dat inwoners optimaal mee doen naar vermogen. Dat betekent dat we streven dat mensen met een bijstandsuitkering parttime gaan werken. Parttime werk kan voor inwoners een opstap zijn naar volledige uitstroom naar werk. Daarom streven we naar een toename van het aantal mensen die parttime werken als het aantal mensen met een bijstandsuitkering toeneemt. We verwachten een afname van het aantal mensen met parttime inkomsten uit werk, als het aantal mensen in de bijstand afneemt.

Aantal mensen met LKS op een afspraakbaan met begeleiding vanuit de Participatiewet  in Groningen.

Toelichting: het gaat  om het aantal mensen die vanuit Werk en Participatie onder begeleiding en met loonkostensubsidie aan het werk zijn. Het aantal (regionale) afspraakbanen staan vermeld bij regionale arbeidsmarkt bij:’wat hebben we hier voor gedaan (activiteiten).

 

 

Migratie

Realiseren van de taakstelling huisvesting vergunninghouders.

In samenwerking met de woningcorporaties in Groningen zorgen we voor het huisvesten van vergunninghouders.

Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving.

Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders wordt voor de gemeente Groningen uitgevoerd door Humanitas. Ook zorgt Humanitas voor het aanbieden van workshops voor de participatieverklaring.

Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk.

Bij Thuis in 050 zijn bijna 1.300 inburgeringsplichtigen actief in begeleiding. Ongeveer 70 procent van de mensen in begeleiding is naast de inburgering actief in werk of vrijwilligerswerk.

 

Prestatie indicator(en)

Behaald

2022

Behaald

2023

Beoogd

2024

Beoogd

2025

Aantal gehuisveste vergunninghouders

363

612

700

650

Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen

202

368

450

350

 

Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

 

 

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22