Financiën
Financieel overzicht lasten en baten
03.1 | Werk en inkomen | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
Lasten | 312.118 | 299.038 | 321.330 | 315.569 | 318.869 | 326.825 | ||
Baten | 189.785 | 190.027 | 206.876 | 205.437 | 208.747 | 212.740 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -122.333 | -109.010 | -114.454 | -110.132 | -110.122 | -114.085 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 2.061 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal onttrekkingen | 4.029 | 5.535 | 3.218 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -120.365 | -103.476 | -111.236 | -110.132 | -110.122 | -114.085 |
Financiële toelichtingen begroting 2025
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025
3.1: Werk en inkomen | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Begroting 2025 | 321.330 | 206.876 | -114.454 |
Waarvan intensiveringen 2025 | 6.807 | 0 | -6.807 |
Bestaand beleid 2025 | 314.523 | 206.876 | -107.647 |
Verschil ten opzichte van 2024 | 15.486 | 16.849 | 1.363 |
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):
3.1: Werk en inkome n | Lasten | Baten |
---|---|---|
Sociale Werkvoorziening en nieuwe doelgroepen | 47.900 | 15.300 |
De lasten betreffen met name de personeelskosten voor de Sociale Werkvoorziening (inclusief begeleid werken) en Nieuw Beschut. Deze bedragen 41,8 miljoen euro, waarin inbegrepen de inzet van 7,1 miljoen euro loonkostensubsidie (LKS). De omzet uit detachering verlaagt de lasten naar 37,3 miljoen euro. De bedrijfslasten, met name de ambtelijke personeelskosten en de begeleidingsvergoeding, bedragen 9,2 miljoen euro. | ||
Participatie en re-integratie | 19.900 | 900 |
Van de begrote middelen is 14,4 miljoen euro nodig ter dekking van de uitvoeringskosten. Dit betreft hoofdzakelijk ambtelijke personeelskosten. Daarnaast zetten we 2,6 miljoen euro in voor trajecten en 2,9 miljoen euro voor overige subsidies en bijdragen. | ||
Basisbanen | 8.300 | 3.200 |
Basisbanen zijn betaalde banen die we aanbieden voor deelnemers die onder de Participatiewet vallen en voor wie uitstroom naar regulier werk, een beschutte werkplek of een afspraakbaan niet mogelijk is. De begrote lasten bestaan hoofdzakelijk uit kosten voor lonen en begeleiding. Daarnaast zijn er uitvoeringskosten. De baten betreffen de loonkostensubsidie die we ontvangen en de bijdragen die we verwachten van werkbiedende partijen. | ||
Werk in Zicht | 6.100 | 4.600 |
Werk in Zicht (WIZ) is een regionaal samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen, gericht op een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van (deels onbenut) talent op de arbeidsmarkt. We zetten de middelen in volgens de WIZ programmabegroting 2023-2026 voor onder andere Kansrijk Talent, Praktijkleren en de NPG Talent tour. Voor het programma ontvangen we bijdragen van andere gemeenten, de provincie en vanuit Europa. | ||
Inburgering | 3.900 | 1.000 |
Voor uitvoering van de inburgeringswet, die voorziet in begeleiding van statushouders naar opleiding en werk, hebben we 2,9 miljoen euro begroot. Daarnaast ontvangen we van het rijk een specifieke uitkering (SPUK) voor inburgeringsvoorzieningen zoals leerroutes en maatschappelijke begeleiding. We verwachten van deze uitkering in 2025 1,0 miljoen euro in te kunnen zetten voor maatschappelijke begeleiding. Dit bedrag is verwerkt als bate en als last. | ||
Afspraakbanen | 2.400 | |
Afspraakbanen zijn aangepaste banen voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Werknemers ontvangen daarbij begeleiding vanuit de gemeente en/of van externe jobcoaches. De begrote lasten betreffen met name ambtelijke loonkosten en externe jobcoaching voor de plaatsing en begeleiding van werknemers. | ||
Werk- en Ontwikkelprogramma | 2.000 | |
Voor het Werk- en Ontwikkelprogramma, waarmee we de kansen van inwoners op participatie en werk willen vergroten, hebben we 2,0 miljoen euro aan uitvoeringskosten begroot. | ||
Loonkostensubsidie | ||
We zetten meer loonkostensubsidie (LKS) in door de groei van afspraakbanen, basisbanen, Nieuw Beschut en de brede inzet LKS en ontvangen daarvoor ook meer loonkostensubsidie van het rijk. Ten opzichte van de begroting 2024 geeft dit een toename van 2,4 miljoen euro aan lasten en aan baten. | ||
BUIG | 187.700 | 176.100 |
We verwachten 174,3 miljoen euro te besteden aan uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werknemers), IOAZ (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen), Bbz 2004 (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) en overige wettelijke regelingen. Voor de bijbehorende uitvoeringskosten is 13,3 miljoen euro begroot. We ontvangen voor deze regelingen een BUIG-uitkering van het rijk van 171,3 miljoen euro. Daarnaast is een opbrengst van 4,7 miljoen euro begroot uit terugvordering van teveel betaalde uitkeringen. | ||
Schuldhulpverlening | 11.400 | 1.200 |
Het begrote bedrag zetten we in voor onder meer beschermingsbewind, budgetbeheer, de Eurocoach, schuldbemiddeling en voor bijkomende uitvoeringskosten. De baten betreffen eigen bijdragen cliënten en rente over leningen. | ||
Armoede- en minimaregelingen | 11.600 | |
We verwachten vanuit de diverse regelingen 9,2 miljoen euro in te zetten, onder meer voor studietoeslag, wet kinderopvang, het plan Brede Aanpak Armoede en Schulden en diverse losse projecten. Daarnaast is rekening gehouden met 2,4 miljoen euro uitvoeringskosten. | ||
Bijzondere bijstand | 5.400 | 500 |
Voor de inzet van bijzondere bijstand in het geval van onverwachte maar onontkoombare kosten hebben wij 5,4 miljoen euro begroot. We zetten de middelen onder meer in voor kredietverlening aan statushouders, medische kosten, maaltijdvoorziening en de witgoedregeling. Een aantal verstrekkingen hebben de vorm van een krediet; de begrote baten hebben betrekking op ontvangsten in verband met kredietverlening. | ||
Individuele inkomenstoeslag | 3.900 | |
Voor de individuele inkomenstoeslag die kan worden aangevraagd wanneer langer dan 2 jaar sprake is van een uitkering of laag inkomen, hebben wij 3,9 miljoen euro begroot. |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
3.1 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025 | Intensivering | I/S | Dekking |
---|---|---|---|---|
15 | Basisbanen: loonontwikkeling & externe bijdragen | 360 | I | |
15 | Basisbanen: loonontwikkeling & externe bijdragen | 494 | S | |
18 | Vervanging sleutelfunctionarissen | 182 | S | |
21 | Bijzondere bijstand | 1.062 | S | |
22 | Individuele inkomenstoeslag | 200 | S | |
23 | Studietoeslag | 925 | S | |
16 | Formatie uitvoeringskosten statushouders Thuisin050 | 908 | I | 594 |
17 | Formatie en uitvoeringsbudget afspraakbanen | 651 | S | |
19 | Tijdelijke extra instroom Nieuw Beschut | 458 | S | |
20 | Loonkostensubsidie | 1.500 | I | |
24 | Formatie ontzorgen statushouders | 500 | I | |
25 | Armoederegelingen en voorzieningen | 100 | I | |
40 | Accres gesubsidieerde instellingen | 61 | S |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en hervormingen uit voorgaande jaarschijven.