Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

03.1

Werk en inkomen

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

Lasten

312.118

299.038

321.330

315.569

318.869

326.825

Baten

189.785

190.027

206.876

205.437

208.747

212.740

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-122.333

-109.010

-114.454

-110.132

-110.122

-114.085

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

2.061

0

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen

4.029

5.535

3.218

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-120.365

-103.476

-111.236

-110.132

-110.122

-114.085

Financiële toelichtingen begroting 2025

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Toelichtingen op baten en lasten begroting 2025

3.1: Werk en inkomen

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2025

321.330

206.876

-114.454

Waarvan intensiveringen 2025

6.807

0

-6.807

Bestaand beleid 2025

314.523

206.876

-107.647

Verschil ten opzichte van 2024

15.486

16.849

1.363

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2024 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

3.1: Werk en inkome n

Lasten

Baten

Sociale Werkvoorziening en nieuwe doelgroepen

47.900

15.300

De lasten betreffen met name de personeelskosten voor de Sociale Werkvoorziening (inclusief begeleid werken) en Nieuw Beschut. Deze bedragen 41,8 miljoen euro, waarin inbegrepen de inzet van 7,1 miljoen euro loonkostensubsidie (LKS). De omzet uit detachering verlaagt de lasten naar 37,3 miljoen euro. De bedrijfslasten, met name de ambtelijke personeelskosten en de begeleidingsvergoeding, bedragen 9,2 miljoen euro.
De baten betreffen hoofdzakelijk de loonkostensubsidie die wij ontvangen van het rijk (7,1 miljoen euro) en de omzet van het beschut bedrijf (6,8 miljoen euro).
Ten opzichte van de begroting 2024 zijn de lasten 3,2 miljoen euro hoger en de baten 1,1 miljoen euro hoger. Het beschut bedrijf heeft 0,5 miljoen euro hogere omzet (baten) door de nieuwe opdracht van Defensie. Hier staan 0,4 miljoen euro hogere materiaalkosten tegenover (lasten). Verder hebben we 0,6 miljoen euro hogere baten doordat we meer loonkostensubsidie ontvangen door een stijging van het aantal medewerkers Nieuw Beschut. De bedrijfslasten nemen toe met 2,7 miljoen euro, met name door de verschuiving van 2,1 miljoen euro aan lasten van deelprogramma 4.4 (Overhead en ondersteuning organisatie) naar deelprogramma 3.1. Dit is het gevolg van de notitie overhead (december 2023). Daarnaast stijgen de kosten van de ambtelijke formatie met 0,6 miljoen euro door loonindexatie, formatie-uitbreiding en vervanging van sleutelfunctionarissen.

Participatie en re-integratie

19.900

    900

Van de begrote middelen is 14,4 miljoen euro nodig ter dekking van de uitvoeringskosten. Dit betreft hoofdzakelijk ambtelijke personeelskosten. Daarnaast zetten we 2,6 miljoen euro in voor trajecten en 2,9 miljoen euro voor overige subsidies en bijdragen.  
Ten opzichte van de begroting 2024 stijgen de lasten met 2,2 miljoen euro door een verschuiving van lasten van deelprogramma 4.4. (Overhead en ondersteuning organisatie) naar deelprogramma 3.1. Dit is het gevolg van de notitie overhead (december 2023). Daarnaast nemen personeelskosten met 0,9 miljoen euro toe, onder meer als gevolg van loonindexatie.

Basisbanen

 8.300

    3.200

Basisbanen zijn betaalde banen die we aanbieden voor deelnemers die onder de Participatiewet vallen en voor wie uitstroom naar regulier werk, een beschutte werkplek of een afspraakbaan niet mogelijk is. De begrote lasten bestaan hoofdzakelijk uit kosten voor lonen en begeleiding. Daarnaast zijn er uitvoeringskosten. De baten betreffen de loonkostensubsidie die we ontvangen en de bijdragen die we verwachten van werkbiedende partijen.
De loonkosten zijn 1,9 miljoen euro hoger dan in 2024 doordat we in 2025 verwachten te groeien van 185 naar 240 basisbanen. De loonkostensubsidie die we ontvangen stijgt eveneens, dit geeft een voordeel van 0,9 miljoen euro aan baten.

Werk in Zicht

     6.100

    4.600

Werk in Zicht (WIZ) is een regionaal samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen, gericht op een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van (deels onbenut) talent op de arbeidsmarkt. We zetten de middelen in volgens de WIZ programmabegroting 2023-2026 voor onder andere Kansrijk Talent, Praktijkleren en de NPG Talent tour. Voor het programma ontvangen we bijdragen van andere gemeenten, de provincie en vanuit Europa.
Per saldo begroten we 0,5 miljoen euro hogere lasten in 2025. Lasten nemen toe door de inzet voor de NPG talent tour WIZ in 2025. Hier tegenover staan lagere lasten voor andere projecten waaronder Kansrijk Opleiden. De baten nemen met 2,7 miljoen euro toe door NPG subsidie, ESF subsidie en bijdragen van deelnemende gemeenten.

Inburgering

    3.900

     1.000

Voor uitvoering van de inburgeringswet, die voorziet in begeleiding van statushouders naar opleiding en werk, hebben we 2,9 miljoen euro begroot. Daarnaast ontvangen we van het rijk een specifieke uitkering (SPUK) voor inburgeringsvoorzieningen zoals leerroutes en maatschappelijke begeleiding. We verwachten van deze uitkering in 2025 1,0 miljoen euro in te kunnen zetten voor maatschappelijke begeleiding. Dit bedrag is verwerkt als bate en als last.   
We begroten 0,5 miljoen euro hogere personeelskosten dan in 2024 als gevolg van loonindexatie en een tijdelijke uitbreiding van formatie in verband met toename van de caseload. Daarnaast stijgen lasten en baten met 0,3 miljoen euro doordat in de begroting van 2024 een lager bedrag aan SPUK middelen is begroot (inzet 0,7 miljoen euro in 2024). We verwachten in 2025 meer aan voorzieningen uit te geven omdat de totale caseload is gestegen.

Afspraakbanen

     2.400

Afspraakbanen zijn aangepaste banen voor medewerkers met een arbeidsbeperking. Werknemers ontvangen daarbij begeleiding vanuit de gemeente en/of van externe jobcoaches. De begrote lasten betreffen met name ambtelijke loonkosten en externe jobcoaching voor de plaatsing en begeleiding van werknemers.

Werk- en Ontwikkelprogramma

     2.000

Voor het Werk- en Ontwikkelprogramma, waarmee we de kansen van inwoners op participatie en werk willen vergroten, hebben we 2,0 miljoen euro aan uitvoeringskosten begroot.

Loonkostensubsidie

We zetten meer loonkostensubsidie (LKS) in door de groei van afspraakbanen, basisbanen, Nieuw Beschut en de brede inzet LKS en ontvangen daarvoor ook meer loonkostensubsidie van het rijk. Ten opzichte van de begroting 2024 geeft dit een toename van 2,4 miljoen euro aan lasten en aan baten.   

BUIG

187.700

176.100

We verwachten 174,3 miljoen euro te besteden aan uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werknemers), IOAZ (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen), Bbz 2004 (Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) en overige wettelijke regelingen. Voor de bijbehorende uitvoeringskosten is 13,3 miljoen euro begroot. We ontvangen voor deze regelingen een BUIG-uitkering van het rijk van 171,3 miljoen euro. Daarnaast is een opbrengst van 4,7 miljoen euro begroot uit terugvordering van teveel betaalde uitkeringen.
Ten opzichte van de begroting 2024 stijgen de lasten met 3,5 miljoen euro. In 2025 besteden we naar verwachting 1,6 miljoen euro meer aan uitkeringen als gevolg van loon- en prijsontwikkeling en een hoger bijstandsvolume. Daarnaast stijgen de uitvoeringskosten met 1,9 miljoen euro, met name door de notitie overhead (december 2023 ). Als gevolg hiervan is 1,4 miljoen euro aan lasten verschoven van deelprogramma 4.4 (Overhead en ondersteuning organisatie) naar deelprogramma 3.1. Verder nemen de uitvoeringskosten met 0,5 miljoen euro toe.
De baten in de begroting 2025 stijgen met 7,5 miljoen euro. We ontvangen 8,3 miljoen euro meer BUIG-uitkering van het rijk doordat het landelijke budget is gestegen en doordat ons aandeel in dit budget is verhoogd. Overige baten dalen met 0,8 miljoen euro door een aanpassing in de dotatie voorziening dubieuze debiteuren.

Schuldhulpverlening

 11.400

   1.200

Het begrote bedrag zetten we in voor onder meer beschermingsbewind, budgetbeheer, de Eurocoach, schuldbemiddeling en voor bijkomende uitvoeringskosten. De baten betreffen eigen bijdragen cliënten en  rente over leningen.

Armoede- en minimaregelingen

  11.600

We verwachten vanuit de diverse regelingen 9,2 miljoen euro in te zetten, onder meer voor  studietoeslag, wet kinderopvang, het plan Brede Aanpak Armoede en Schulden en diverse losse projecten. Daarnaast is rekening gehouden met 2,4 miljoen euro uitvoeringskosten.

Bijzondere bijstand

    5.400

        500

Voor de inzet van bijzondere bijstand in het geval van onverwachte maar onontkoombare kosten hebben wij 5,4 miljoen euro begroot. We zetten de middelen onder meer in voor kredietverlening aan statushouders, medische kosten, maaltijdvoorziening en de witgoedregeling. Een aantal verstrekkingen hebben de vorm van een krediet; de begrote baten hebben betrekking op ontvangsten in verband met kredietverlening.

Individuele inkomenstoeslag

     3.900

Voor de individuele inkomenstoeslag die kan worden aangevraagd wanneer langer dan 2 jaar sprake is van een uitkering of laag inkomen, hebben wij 3,9 miljoen euro begroot.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

3.1

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2025

Intensivering

I/S

Dekking

15

Basisbanen: loonontwikkeling & externe bijdragen

360

I

15

Basisbanen: loonontwikkeling & externe bijdragen

494

S

18

Vervanging sleutelfunctionarissen

182

S

21

Bijzondere bijstand

1.062

S

22

Individuele inkomenstoeslag

200

S

23

Studietoeslag

925

S

16

Formatie uitvoeringskosten statushouders Thuisin050

908

I

594

17

Formatie en uitvoeringsbudget afspraakbanen

651

S

19

Tijdelijke extra instroom Nieuw Beschut

458

S

20

Loonkostensubsidie

1.500

I

24

Formatie ontzorgen statushouders

500

I

25

Armoederegelingen en voorzieningen

100

I

40

Accres gesubsidieerde instellingen

61

S

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en hervormingen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/20/2024 09:25:24 met de export van 11/19/2024 13:59:22