OV-bureau Groningen Drenthe | |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2025 zijn werkzaamheden wil verrichten. |
---|---|
Deelnemende partijen | Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. |
Bestuurlijk belang
| De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, waaronder drie collegeleden van de gemeente Groningen. |
Financieel belang | De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie. |
Financiële risico’s | Op 9 april 2019 heeft het algemeen bestuur OV-bureau de notitie Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld.
De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt na vaststelling van de jaarrekening 2023 en de bestemming van het resultaat 8,0 miljoen euro. Hiermee is de weerstandscapaciteit hoger dan de in de ontwerpbegroting 2025 van het OV-bureau vastgestelde ondergrens van 5,25 miljoen euro.
Vanuit de gedachte dat het weerstandsvermogen het doel heeft om financiële risico’s op te vangen, is inzet van het weerstandsvermogen een van de oplossingsrichtingen om de tekorten in 2025 en 2026 zoals dat nu wordt voorzien, incidenteel te mitigeren. Daarnaast is het mogelijk dat wanneer alle voorziene risico's zich daadwerkelijk voordoen, het weerstandsvermogen ontoereikend is.
Dit is als een risico in de paragraaf weerstandsvermogen van deze rekening opgenomen. Voor een toelichting zie aldaar. |
Relevante beleidsinformatie | In 2024 heeft het OV-bureau onder andere verder gewerkt aan het herstellen van de reizigersaantallen en reizigerskilometers sinds corona, aan het omlaag brengen van de rituitval en aan de verdere verduurzaming van de busvloot. Dit draagt bij aan een aantrekkelijker OV en (op termijn) lagere exploitatiekosten.
In de eerste maanden van 2024 zien we dat het reizigersniveau zich steeds meer op het niveau van voor corona bevindt. Wel is er een verschuiving zichtbaar in het type reis: minder werk- en onderwijs gerelateerde reizen en meer sociaal-recreatieve reizen in het weekend. |
Beleidsrisico | De instroom van ZE-bussen heeft in 2024 vertraging opgelopen vanwege het faillissement van een van de leveranciers. Aan een oplossing wordt momenteel gewerkt, maar mogelijk dat dit kan leiden tot een latere instroom van ZE-bussen. Dit kan invloed hebben op de duurzaamheidsdoelstellingen.
Daarnaast zien we op verschillende plekken in de gemeente Groningen dat het drukker wordt op de weg. Dit heeft gevolgen voor de doorstroming van het OV en een negatieve impact op de exploitatiekosten. |