Omrin NV | |
Doelstelling en openbaar belang | Verwerking van afvalstromen: restafval, Gft, bedrijfsafval, kunststof en drankenkartons. |
---|---|
Deelnemende partijen
| Omrin is de handelsnaam van Afvalsturing Friesland N.V. én N.V. Fryslân Milljeu. De aandelen van Afvalsturing Friesland (met als belangrijkste taak het be- en verwerken van huishoudelijk afval) worden gehouden door de Friese gemeenten, de Groningse gemeente Eemsdelta, Het Hogeland, Westerkwartier en Westerwolde, de Noord-Veluwse gemeenten Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten en NV Irado (Capelle aan den IJssel, Schiedam, Vlaardingen, Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk) en Aalsmeer. De aandelen van N.V. Fryslân Miljeu (met als belangrijkste taak het inzamelen van huishoudelijk afval) zijn in handen van 12 Friese en 4 Groningse gemeenten. De gemeente Groningen neemt deel in Afvalsturing Friesland N.V. met 360 aandelen (type B). |
Bestuurlijk belang
| De wethouder verantwoordelijk voor afval- en grondstoffenbeleid is bestuurlijk verantwoordelijk. De wethouder neemt deel aan aandeelhoudersvergaderingen van Omrin. |
Financieel belang | De aankoop van 360 aandelen B tegen een nominale waarde van 450 euro per stuk en de opgebouwde reserve per aandeel 2.589 euro, in totaal 1.094.000 euro. |
Financiële risico’s
| Er bestaat een risico dat afvalstromen niet verwerkt kunnen worden vanwege een stop van de installatie of een calamiteit. Omrin beperkt dit risico door een onderhoudsprogramma, waarmee ongepland stilstand van de installaties zoveel mogelijk wordt voorkomen, zorgt voor voldoende opslagcapaciteit en back-up door derden. Daarnaast loopt Groningen als aandeelhouder risico voor de waarde die zij voor de aandelen heeft betaald. Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) moet de deelneming worden gewaardeerd op aanschafwaarde of lagere marktwaarde. Dit risico doet zich voor bij structureel veel lagere resultaten dan nu voorzien, waardoor toekomstige dividenden wegvallen. Het risico van een faillissement als gevolg van nadelig financieel beheer of een omvangrijke calamiteit achten wij beperkt. Dit zal zich niet snel voordoen, omdat Omrin over twee verwerkingsinstallaties beschikt waarover inkomsten worden gegenereerd. Andere door Omrin genoemde risico's voor de financiële resultaten zijn de energieprijzen en de beschikbaarheid van afval (dit laatste risico wordt zoveel mogelijk beperkt door langjarige contracten en uitbreiding van het aantal contracten). |
Relevante beleidsinformatie | Omrin is nog steeds gericht op een toename van het te verwerken afvalvolume, door het uitbreiden van het aantal gemeentelijke aandeelhouders met afval aanleverplicht. Dit is gunstig voor de huidige aandeelhouders omdat, door betere bronscheiding van afval, preventie en betere nascheidingstechnieken van Omrin de totale te verwerken afvalhoeveelheid zal afnemen. Door het uitbreiden van het aantal afval aanleverende gemeenten blijven de installaties op vollast draaien. Wat goed is voor het rendement van de installaties. Omrin is voornemens een tweede afvalscheidingsinstallatie te bouwen en bouwt momenteel een extra vergistingstoren, hiermee zal het nascheidingspercentage toenemen. Ook wil Omrin in Groningen een GFT vergistings- en composteringsinstallatie bouwen om niet meer afhankelijk te hoeven zijn van derden voor de verwerking van haar GFT en de daarbij steeds hoger wordende marktprijzen. |
Beleidsrisico | Tot nu toe lukt het Omrin om extra afval aanleverende gemeenten aan zich te binden en hier is nog steeds voldoende animo voor, bij diverse gemeenten. Het risico van dit beleid is dan ook beperkt. |