We streven ernaar dat Groningen een goed bereikbare gemeente is met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren en de auto daar waar noodzakelijk te faciliteren. Samen met het terugdringen van de CO 2 -uitstoot in het kader van onze klimaatdoelstellingen vraagt dit om een transitie naar minder ruimte innemende en emissievrije mobiliteit.
De situatie rondom netcongestie wordt ook voor de verduurzamingsopgaven in ons mobiliteitssysteem steeds bepalender. Zo heeft dit gevolgen voor de uitrol van snellaadinfrastructuur, maar kan het bijvoorbeeld ook leiden tot vertraging van de aanleg van beweegbare bruggen en nieuwe fietsenstallingen en parkeergarages. Een eventuele netcongestie ten aanzien van kleinverbruikers raakt bijvoorbeeld de reguliere laders op straat en nieuwe parkeerautomaten. Bij veel ontwikkelingen in 2025 en daarna zal netcongestie een bepalende en soms zelfs leidende factor gaan worden.
Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
---|
Duurzame mobiliteit |
---|
- Plaatsen en exploiteren van laadinfrastructuur in eigen beheer middels een opdrachtenmodel.
- Uitvoeren van een pilot naar ‘verlengd privaat laden’ (een laadkabel over de stoep) als de resultaten van een onderzoek hiernaar positief zijn.
- Uitvoering geven aan ons vastgestelde Uitvoeringskader Snellaadinfrastructuur door bedrijven met bestaande netaansluitingen aan te sporen om zelf snellaadinfrastructuur te realiseren.
- Onderzoeken wat de gevolgen van netcongestie zijn op de uitrol van laadinfrastructuur binnen onze gemeente. Indien nodig stellen we ons beleid op het gebied van elektrische laadinfrastructuur bij.
- Vaststellen van onze nieuwe Visie Laadinfrastructuur Groningen inclusief bijbehorend uitvoeringsprogramma.
- Het zetten van een volgende stap in het verduurzamen van het openbaar busvervoer, omdat dan ongeveer 90% van de totale busvloot in Groningen en Drenthe elektrisch is. Dit leidt tot een schoner en duurzamer busproduct en op termijn lagere kosten. Uiteindelijk moet de CO 2 -uitstoot voor 2030 worden teruggebracht naar nul.
- Conform onze visie Ruimte voor zero-emissie stadslogistiek voeren we per 1 april 2025 de zero-emissiezone in de binnenstad in. Uiteraard monitoren en evalueren we de invoering daarvan.
|
---|